Maurits Muis online naar Maastrichtse kleuters ‘gestraald’
“Als Mauritshuis hebben we veel aan het digitaliseringsproject van CultuurSchakel gehad. Ook de Design Thinking-methode paste ons goed”, vertelt Madeleine Maatstap, Projectleider Onderwijs en Families. “Ik had eerst namelijk het idee iets met AI te gaan doen voor het vmbo. Maar halverwege het jaar kwam er een aanvraag binnen van een school in Maastricht. Zij hadden op onze website gezien dat we in het Mauritshuis lessen voor kleuters geven met de handpop Maurits Muis. Of ze die pop mochten lenen…
De school was op zoek naar een manier om ook op hun school kunstles te geven met Maurits Muis, zonder dat ze met de kleuters helemaal naar Den Haag hoefden af te reizen. Daar ontstond bij mij meteen het idee om iets digitaals met Maurits op te zetten. Maar kon dat nog wel in het digitaliseringstraject? We hadden immers het vmbo-idee al ingeschoten? Gelukkig was daar Design Thinking. En Design Thinking gaat uit van een proces dat altijd in ontwikkeling blijft. “Dit dient zich nu aan, ga er maar mee aan de slag!” kreeg ik te horen.
Green screen
Zo gezegd, zo gedaan. Uiteindelijk bleek het niet om 1 maar om 5 kleutergroepen te gaan. 160 Maastrichtse kleuters maakten via een online verbinding kennis met Maurits Muis. Onze afdeling MarCom voorzag in stills van onder andere de buitenkant van het Mauritshuis, de grote zaal en Het Meisje met de Parel, van onderaf gezien, vanuit een muizenperspectief dus. Voor een green screen speelden 3 collega’s in 5 sessies Maurits, terwijl ik de achtergronden wisselde en oplette of hun haar of bril niet per ongeluk in beeld kwam. De kleuters waren enthousiast. Per groep kregen ze een kwartier les van Maurits. Van tevoren had ik al materiaal opgestuurd om kijkdozen mee te knutselen, met een handgeschreven brief van Maurits zelf erbij, uiteraard. Daarmee zijn de kleuters na de online sessies aan de slag gegaan.”
Traject dat smaakt naar meer
“Dankzij de digitale component kunnen ook kleuters aan de andere kant van Nederland met het Mauritshuis kennismaken. Daar hadden we zelf niet eerder bij stilgestaan, maar we zien nu dat het deuren opent. De Maastrichtse school wil graag meer online lessen van Maurits geven, als vervolg op dit goede begin. We willen het concept graag verder ontwikkelen, maar dat vereist nog wat denkwerk. Want welke thema’s kunnen we dan het beste behandelen (Kleuren? Vormen? Dieren?) Wie gaat wat betalen? En hoe houden we het uitvoerbaar voor de poppenspelers?” Lacht: “Want 5x15 minuten onder een tafel zitten met je armen boven je hoofd is best intensief! Zeker als je dan in je andere hand nog een vorm of een dier moet vasthouden… Kortom: genoeg stof tot nadenken voor een vervolgdigitaliseringstraject!”