06-11-2024

Onderzoek: Op weg naar inclusieve leerecosystemen!

Van de muziekles op school tot film op tv, van een inspirerend verhaal tot een museumbezoek en van een initiatiefnemer uit de wijk tot een professionele hoogvlieger – in een ideaal leerecosysteem is alles met elkaar verbonden! Het LKCA onderzocht van 2021-2024 hoe culturele leerecosystemen diverser en inclusiever kunnen worden, en onderzocht twee proefprojecten in: ForwArt en Maak Mee in je Wijk.

De belangrijkste conclusies

Versterk het systeem zonder het centraal te zetten
Plaats het individu centraal en versterk het systeem. Zo bevorder je samenwerking en culturele ontwikkeling. Want als je het systeem sterker maakt, komt dat ook ten goede aan het individu.

Maak wijkpartners, jongeren en kinderen tot gelijkwaardige partners
Initiatieven die de leefwereld serieus nemen en centraal zetten, zijn het meest succesvol. Wees nieuwsgierig, maak kennis met de leefwereld, toon oprechte interesse en geef de doelgroep een stem.

Zorg voor de juiste ingrediënten
Maak gebruik van kennis van sleutelfiguren en investeer in persoonlijk contact. Wees je ook bewust van de spreektaal van de doelgroep en bespreek de waarde van kunst en cultuur, want dit beeld kan verschillen.

Investeer gericht en duurzaam
Kijk naar wat er al is en kies bewust voor specifieke partners. Koester en versterk wat er al is en kijk wat past bij de identiteit van de partners. 

©LKCA Utrecht, oktober 2024

Lees het onderzoek

Meer over leerecosystemen bij het LKCA