STET: Macbeth op Insta en de menselijke kant van digitaliseren
Als Lady Macbeth in 2023 leefde, wat zou ze dan posten op Instagram? Met dat soort vragen gingen middelbare scholieren aan de slag tijdens een digitaliseringstraject met STET (Stichting The English Theatre). Want een werk van Shakespeare kun je lezen, maar je kunt er ook op een actieve, modernere manier aan werken. Door een bewerking van het toneelstuk te bekijken, workshops te volgen en er tot slot zelf digitale content over te maken, bijvoorbeeld. Het bleek een succesvolle aanpak voor deze doelgroep: 90% van de leerlingen gaf aan de tekst liever op deze manier te behandelen dan ‘ouderwets’ met pen en papier. Reden genoeg voor STET om dit traject in 2024 nogmaals aan te bieden, in een iets verbeterde vorm, waarin de geleerde lessen uit het vorig schooljaar al waren verwerkt.
Gig Gamaggio van de educatie afdeling STET Education: “De toegevoegde waarde van het digitaliseringstraject bij CultuurSchakel zat er onder andere in dat we vanuit de doelgroep een methode leerden ontwikkelen. Niet uitgaan van onszelf, maar uitgaan van wat werkt voor de jongeren. CultuurSchakel gaf ons de tools en de gespreksmomenten met andere aanbieders om te ontdekken hoe je de doelgroep zijn eigen ding kan laten doen en tegelijkertijd het leerdoel kan bereiken. De methode van Design Thinking was een soort kapstok waar we steeds bij terugkeerden en over terugkoppelden. En de steun en feedback uit de groep bij het innovatieve digitale traject was heel welkom.”
De beer als symbool van liefde en samen iets voelen, om samen iets te doen, namelijk een digitale foto maken.
Voor basisschoolleerlingen ontwikkelde STET dit jaar een nieuw traject: Digitalization vs. Humanity. Gig: “Daar gaven leerkrachten aan dat ze eigenlijk liever níet digitaal wilden. Ze zagen er vooral de toxische aspecten van: leerlingen die onrustig zijn, niet goed samenwerken, zich niet kunnen concentreren, de verbinding met klasgenoten hebben verloren, doordat ze constant achter een schermpje zitten. We hebben daarop de vraag omgedraaid: wat heb je dan nodig vóórdat je gaat digitaliseren? Daar kwam als antwoord uit dat je connectie, focus en groepsparticipatie moet stimuleren. Onze theaterspellen en oefeningen kun je inzetten als gamification: het spel zet leerlingen aan tot samenwerking. Vervolgens maakten ze over dat proces meerdere digitale filmpjes met iMovie. Voor dit traject raakte ik geïnspireerd door een presentatie bij CultuurSchakel over de filosofie van digitalisering. Ik hoop dat we met ons digitaliseringstraject laten zien dat het niet per se ‘versus’ hoeft te zijn. Digitalisering en mens-zijn kunnen naast elkaar bestaan!”