06-04-2020

Tips voor culturele instellingen

De culturele sector kan momenteel niet alles meer doen zoals gewoonlijk en dus gaan we op zoek naar nieuwe manieren. Wat kunnen we nu doen, waar we direct en later profijt van kunnen hebben? In deze blog geeft Megan Lloyd, online marketeer, een aantal praktische tips voor verenigingen, podia en andere culturele instellingen.

Heb je iets aan te bieden of te verkopen?
Er zijn genoeg mensen en partijen die de culturele sector willen helpen. Maar het moet wel heel erg duidelijk zijn hoe ze je kunnen ondersteunen. Wees niet bescheiden of bang om opdringerig over te komen als je berichten via nieuwsbrieven of social media verspreidt (maar doe het uiteraard niet 10 keer per dag). Iedereen begrijpt dat de culturele sector het zwaar heeft en de meeste mensen weten anders niet wat ze kunnen doen om jou te helpen.

Cadeaubonnen
Verkopen jullie cadeaubonnen of tegoedbonnen? Vertel het iedereen! Je kunt hierbij aangeven dat deze later in het jaar ingeleverd kunnen worden en dat ze bij het kopen hiervan jullie kunnen ondersteunen. Dit kan de druk voor de huidige periode wellicht ietwat verlichten. Je kunt deze ook proactief aanbieden bij (grotere) bedrijven die op dit moment minder geraakt worden. Het is nooit te vroeg om bonnen te kopen voor het kerstpakket! Medewerkers blij, cultuursector blij en een bedrijf dat blij is dat ze cultuur kunnen ondersteunen. Een win-win-winsituatie!

Abonnementen/vriendenkaarten/kortingskaarten
Hebben jullie speciale abonnementen of kaarten? Dit is de tijd om die in de kijker te gooien!

Heb je een Facebook-event met veel geïnteresseerden en heb je daar veel promotie/geld in gestoken?
Indien je van plan bent om je evenement te verplaatsen, verander dan de datum van het Facebook-evenement naar bijv. 1 oktober of later. Plaats hierna ook een bericht in het event om de bezoekers te informeren. Hierbij kun je aangeven dat de nieuwe datum een fictieve datum is en deze aangepast wordt zodra de definitieve datum bekend is.

Laat het huidige event niet voorbij de huidige datum lopen. Dan kun je de datum niet meer aanpassen en moet je een nieuw evenement aanmaken. Als je het event verplaatst neem je ook alle mensen die zich hadden aangemeld mee en kun je daar later op verder bouwen. Super zonde als je weer helemaal opnieuw zou moeten beginnen. Je bezoekers zijn daar ook blij mee, want die hebben aangegeven dat ze willen komen en willen dan dus ook weten wanneer het wel doorgaat! Scheelt je geld en heel veel werk.

Heb je een jaarlijks evenement en weet je de datum van volgend jaar al? Dan kun je er uiteraard al een 2021 evenement van maken. ‘Koningsdag 2020’ wordt dan heel gemakkelijk ‘Koningsdag 2021’.

Hou er wel rekening mee dat evenementen boven de 2500 aanmeldingen maximaal 3 keer qua data en locatie gewijzigd mogen worden.

Online klaslokaal
Het zal niemand zijn ontgaan: iedereen is online les aan het geven. Maar dat kan voor iemand die dit nog nooit heeft gedaan ontzettend spannend zijn! Mijn advies is om klein te beginnen. 1-op-1 via een online programma zoals Zoom. Met leerlingen die je al kent zal het vertrouwd voelen, zodat de drempel om te beginnen lager ligt. Het wordt al snel gemakkelijker en voor je het weet durf je een steeds grotere klas aan. Neem de tijd om het programma te leren kennen, zoek op YouTube (of op de Zoom-website) naar lessen over het programma en probeer de mogelijkheden uit. Muzieklessen, danslessen, schrijflessen. Ze worden in hoog tempo omgezet naar online lessen. Daar kun je natuurlijk gewoon geld voor vragen, een donatie of als onderdeel van een bestaand strippenkaart/abonnement.

Tijd over? Een aantal suggesties van taken waar soms wat minder tijd voor is, maar nu opgepakt kunnen worden zodat je er later profijt van hebt:

  • Doe onderzoek naar de verschillende cultuurfondsen en subsidies
    Er zijn er ontzettend veel, maar welke is waarvoor? Nu is de tijd om dat goed uit te zoeken, je erin te verdiepen en te kijken of jullie hiervoor in aanmerkingen komen. CultuurSchakel heeft alvast een overzicht van fondsen gemaakt die subsidie verstrekken aan culturele projecten. En vergreet de subsidie van CultuurSchakel zelf niet!
  • Vraag subsidie aan
    Het kost doorgaans heel veel tijd om een aanvraag te doen (al is Geld voor je kunst! hierop een uitzondering!). Tijd die je liever aan het creëren wilt besteden. Is er voorwerk dat je nu al kunt doen? Foto’s bij elkaar verzamelen, wellicht al stukken schrijven of nieuwe ideeën uitwerken waar je subsidie voor kan gebruiken?
  • Leer meer over Facebook/Instagram-advertenties
    Adverteren op Facebook en Instagram kan ontzettend veel opleveren. Je kunt al adverteren vanaf €1 per dag en Facebook biedt zelf gratis cursussen aan om dit te leren. Wist je dat je advertenties kunt maken en ervoor kunt kiezen om die te richten op mensen in een bepaalde postcode? Of mensen die in de afgelopen week jarig zijn geweest? Of mensen die al eerder een kaartje bij je hebben gekocht? De mogelijkheden zijn eindeloos. Wanneer je zelf geen marketingteam hebt of geld voor het inhuren van een freelance marketeer, dan is het zeker de moeite waard om de basis te leren. Check Facebook Blueprint, het gratis leerprogramma van Facebook en Instagram.
  • Vraag recensies
    Recensies zijn ontzettend waardevol! Vraag je klanten/leden/bezoekers om een recensie. Deze kun je vervolgens op je website/social media plaatsen. Zodra de maatregelen zijn versoepeld/opgeheven, zullen potentiële nieuwe leden/klanten dit ontzettend fijn vinden en wordt de drempel verlaagd om lid te worden/iets te kopen.
  • Maak een to do-lijst van dingen waarvan je al langer roept dat je ze uit wil zoeken
    Hoe komen we aan een stagiair en mogen wij dat? Willen we een stichting worden/blijven of een andere constructie? Willen we andere verdienmodellen bedenken? Hoe kunnen we een andere doelgroep aantrekken? Wie kennen we die kan helpen met het opknappen van ons clubhuis? Hoeveel kost het als wij ook shirts laten bedrukken met ons logo en is daar vraag naar? etc. etc.

Het is een zware tijd voor de hele sector, maar misschien kunnen we het iets minder zwaar maken door vooruit te denken, klusjes op te pakken en te kijken hoe we ondanks alles het beste ervan kunnen maken! We zijn de creatieve sector, dus we kunnen als geen ander creatief denken! Succes iedereen en hopelijk zien we elkaar weer snel bij alle verenigingen/podia en bij alle andere mooie culturele initiatieven!

 

Biografie Megan Lloyd
Megan Lloyd werkt als online marketeer in de culturele sector. Voor Haagse festivals als THE LIFE I LIVE, Rewire, Crossing Border, Embassy Festival en vele andere culturele organisaties verzorgt zij de online marketing. Uitverkocht is dan ook haar favoriete woord. Daarnaast geeft Megan workshops en 1-op-1 coaching over social media en hoe je dit kan inzetten om je doelen te bereiken. CultuurSchakel heeft haar gevraagd om wat tips & tricks op een rij te zetten die culturele instellingen kan helpen.