Korte opdracht Kinderboekenweek 2022
Om het toepassen van het lesmateriaal wat makkelijker te maken, hebben we per opdracht een Gi-ga-groene PowerPoint voor je gemaakt.
Tijdsindicatie: Ca. 2 uur indien gewenst verdeeld over meerdere lesmomenten.
Benodigdheden
- Schetspapier of -boekje
- Grijze potloden
- Gummen
- Verschillende (rest) materialen zoals: stukjes plastic, hout, foam, karton, schroeven, draadjes, groene takjes/blaadjes, steentjes, schelpen, zand
- Lijmpistolen en/of houtlijm, sterke hobbylijm
- Scharen
- Verbindingsmaterialen: nietmachine, tie-rips, (dubbelzijdig) tape, duct-tape, touw, ijzerdraad, elektriciteitsdraad
- Een stevig karton als ondergrond.
- Vertel de leerlingen dat jullie een Gi-ga groene plek gaan ontwerpen. Bekijk en bespreek enkele voorbeelden van futuristische of utopische ontwerpen voor groene plekken in de stad.
- Oceanix, drijvende steden (bijvoorbeeld afbeelding moestuin, overdekte tuin of markt)
- Hanstavsenpark in Denemarken
- Verticale bossen
Wat zie je hier? Krijg je hier goede ideeën van? Wat als je een (school)plein zou mogen ontwerpen? Schrijf de ideeën op.
- Bekijk en bespreek enkele voorbeelden van ‘maquettes’, gemaakt door kunstenaars en ontwerpers.
- De leerlingen gaan een futuristisch duurzaam Gi-ga groen plein ontwerpen en uitvoeren in 3D. Maak een mindmap en bespreek met elkaar wat er allemaal moet komen op het plein.
- Vorm groepjes van maximaal 4 leerlingen. In overleg met de hele klas kiest ieder groepje een of twee onderdelen voor de maquette van het plein. Laat de leerlingen een ontwerpschets maken voor hun 3D-onderdeel.
- Bespreek alle ontwerpschetsen.
- Ontbreken er nog belangrijke zaken?
- Is het ontwerp uitvoerbaar in 3D?
- Welke materialen willen de ontwerpgroepjes gaan gebruiken voor het maken?
- Geef de leerlingen de opdracht om het geschetste idee uit te werken in een 3D-model. Houd rekening met onderstaande aandachtspunten:
De leerlingen:
- hoeven niet op schaal te werken, maar houden wel rekening met de grootte van hun ontwerp ten opzichte van de andere ontwerpen binnen de klas.
- Kiezen in overleg (rest) materialen voor het maken van het maquetteonderdeel. Denk aan: blokjes hout, lege blikken, restjes foam, etc.
De groepjes werken hun onderdeel uit in 3D. Zorg voor een stevige ondergrond waarop ze hun constructie kunnen opbouwen en vastmaken.
- Laat de groepjes hun onderdeel op een ondergrond plaatsen. Met elkaar bepalen ze de compositie. Laat ze eventueel foto's maken van de verschillende opstellingen. Bepaal de definitieve opstelling. Bedenk met de hele groep een naam voor jullie plein. Geef een kleine presentatie over het ontwerp.