Project: Kijk op de wijk 2100
Beeldende kunst
Utopie, Groep 5-6
Utopie, Groep 5-6
Welkom!
Je gaat in de klas werken met het lesmateriaal van Cultuuronderwijs op zijn Haags. Voor je aan de slag gaat leggen we je uit hoe je dit project tot een succes kunt maken.
Samen ontdekken
Onze cultuurlessen zijn gebaseerd op de didactiek van procesmatig werken, de leerlingen doorlopen hierbij een creatief proces. Zij worden zich bewuster van zichzelf, hun omgeving en ontdekken op een speelse manier hun creatieve vermogen. Met als kern dat je als leerkracht samen met de leerlingen beleeft, beschouwt, verbeeldt, bedenkt en maakt.
Houdingsdoelen
Bij de introductie, oriëntatie en opdrachten worden kennisdoelen en vaardigheidsdoelen benoemd. Onderstaande houdingsdoelen gelden in het algemeen:
Tips en aanbevelingen
Over dit project
Hoe worden utopische ideeën over steden verbeeld in beeldende kunst? Hoe zal de stad van de toekomst eruitzien? Bestaan er in de toekomst überhaupt nog steden? En hoe zal Den Haag er in het jaar 2100 uitzien? In dit project gaan de leerlingen op zoek naar hun utopische ideeën hierover. Ze gaan aan de slag met een concrete probleemstelling: ontwerp een duurzaam Den Haag voor het jaar 2100. Ze bekijken hiervoor diverse utopische kunstwerken, maken een plattegrond en ontwerpen het futuristische Den Haag vanuit een thema, zoals wonen of verkeer. De leerlingen werken hun gekozen thema uit in een maquette. In de slotopdracht maken ze een affiche voor de eindpresentatie.
Doelen
Er worden twee hoofddoelen geformuleerd die specifiek zijn voor het hele project. De doelen zijn op het gebied van kennis en vaardigheden. Aan het eind van het project worden deze doelen met behulp van de succescriteria geëvalueerd op het gebied van zelfregulering: de leerling kijkt terug en blikt vooruit.
Reflecteren
De reflectievragen bij de verschillende fases van het creatief proces kunnen tijdens en na iedere fase met de individuele leerling of de hele groep besproken worden. Zie ook de hand-out: Rollen van de leerkracht.
Taalonderwijs
Wil je woorden uit dit project koppelen aan taalonderwijs? Raadpleeg dan de begrippenlijst.
Benodigdheden
Maak gedurende het hele project gebruik van de volgende ruimtes en materialen:
Hoofddoel kennis | De leerling legt uit hoe en waarom je een collage, maquette en affiche maakt. |
Hoofddoel vaardigheid | De leerling geeft vorm aan zijn eigen duurzame wijk in 2100 door de huidige situatie in zijn wijk in kaart te brengen en deze om te vormen naar een eigen ontwerp. |
Benodigdheden
Aan de slag in de klas
Het project kan op verschillende manieren worden geïntroduceerd:
Bekijk samen de volgende filmpjes:
Geef de leerlingen de opdracht om na te denken wat voor stad ze het meeste aanspreekt. In wat voor stad zouden zij willen wonen en waarom? Wat is eigenlijk een utopische stad (ligt dit waar nodig toe). De leerlingen denken individueel na over hun antwoord en schrijven dat op. Ze delen in tweetallen hun antwoord. Daarna worden de antwoorden klassikaal uitgewisseld.
Waar denken de leerlingen allemaal aan bij de stad van de toekomst? Hoe ziet die stad eruit? Wie wonen er bijvoorbeeld? Hoe vervoeren mensen zich? Bestaan er nog winkels? Wat voor gebouwen staan er? Wonen families samen of leven alle mensen alleen? Waar kun je spelen? Zijn er parken?
De leerlingen schrijven of tekenen hun ideeën op briefjes/post-its. Hang ter inspiratie de briefjes ergens op, bijvoorbeeld op een prikbord. Zorg voor extra papier en pennen/potloden, zodat de leerlingen als ze willen hun ideeën nog kunnen aanvullen. Deel vervolgens alle ideeën samen met de leerlingen op in de volgende categorieën: vrije tijd, wonen, werken en vervoer.
Let op: bewaar al het gemaakte materiaal voor de eindpresentatie.
Benodigdheden
Aan de slag in de klas
Doorloop de vaste oriëntatie-onderdelen: het filosofisch gesprek en het uitvoeren van de eerste opdracht.
Het filosofisch gesprek
Voer naar aanleiding van de introductie een filosofisch gesprek. Stel hierbij (een aantal van) onderstaande vragen:
Bekijk en bespreek het werk van een aantal kunstenaars waarin de utopische stad een rol speelt.
Bijvoorbeeld:
Laat de leerlingen op Haagse Kaart de groei van de stad Den Haag zien in de verschillende periodes van 1300 tot nu, kies voor het thema ‘wonen’. Afhankelijk van het aantal beschikbare computers kunnen leerlingen zelf de plattegrond bekijken, of bespreek de plattegrond via het digibord. Wat valt de leerlingen op aan:
Geïnspireerd door de introductie en de oriëntatie maken de leerling met grijs potlood een tekening op A3-papier. Hoe denken zij dat de stad van de toekomst eruit zal zien? Hoe zal het uitzicht uit hun raam eruit zien in het jaar 2100? Laat de leerlingen eerst een schets van hun ideeën maken. Laat de leerlingen eerst een schets van hun ideeën maken. Als kader tekenen ze een raam en vervolgens het uitzicht.
Optioneel: Bekijk een plattegrond van een stad, een wijk en een dorp. Leg het verschil uit. Neem bijvoorbeeld de stad Den Haag, je eigen wijk en het dorp Het Woudt. Wat valt de leerlingen op? Wat is er wel te vinden in een dorp en niet in een stad en omgekeerd? Hoeveel mensen zouden er wonen (Den Haag: 537.833 inwoners en Het Woudt: 36 inwoners)? Wat is er aan vervoer en gebouwen te vinden?
Succescriterium |
Bespreek met de leerlingen de opdracht(en): welke onderwerpen gaan zij onderzoeken de komende les of tijd? Formuleer vanuit het filosofisch gesprek en/of de oriëntatie-opdracht, samen met de leerlingen, een succescriterium waaraan zij werken. Een voorbeeld van een succescriterium bij dit project kan zijn: De leerling ontwerpt zijn eigen duurzame wijk voor het jaar 2100. |
In deze opdracht onderzoeken de leerlingen hun omgeving aan de hand van de onderwerpen: vrije tijd, wonen, vervoer, natuur in het huidige Den Haag. Ze leggen hun bevindingen vast met foto’s die ze verwerken in een collage.
Subdoel kennis | De leerling legt uit wat een collage is. |
Subdoel vaardigheid |
De leerling maakt, op basis van de huidige situatie in zijn wijk, een papieren of digitale collage van zijn wijk in het jaar 2100. |
Benodigdheden
Aan de slag in de klas
Doorloop de vaste onderdelen binnen elke projectopdracht: onderzoek, uitvoeren en presenteren.
Bekijk en bespreek enkele utopische voorbeelden bij de verschillende onderwerpen:
Vrije tijd:
Natuur:
Wonen:
Verkeer en vervoer:
Voer onderstaande stappen in volgorde uit:
In groepjes gaan de leerlingen een collage maken voor hun wijk van 2100. Inspiratiebron is het werk van Paul Citroen, Metropolis. Deze opdracht kan op twee manieren worden uitgevoerd: digitaal of op papier. Zie voor uitleg de infographic collage maken.
Doorloop de volgende stappen:
Alle groepjes houden een korte presentatie over hun gemaakte collage en hun ideeën.
De groepjes met hetzelfde thema, bijvoorbeeld vrije tijd, wisselen hun ideeën met elkaar uit. Dit ter voorbereiding op de volgende opdracht.
Reflectie subdoelen |
Wat heb je veranderd aan je huidige wijk zodat het een wijk voor de toekomst werd? |
Reflectie proces |
Waarom koos je voor deze foto’s in je collage? |
Bij deze opdracht geven de leerlingen concreet invulling aan de thema’s: vrije tijd, wonen, verkeer & vervoer en vrije tijd in hun wijk van 2100. Ze doen dit door hun ontwerp in groepjes uit te werken. In 3 D. Alle onderdelen vormen tezamen één grote stad in de vorm van een maquette.
Subdoel kennis | De leerling legt uit wat de functie van een maquette is. |
Subdoel vaardigheid |
De leerling werkt, in een groepje, zijn eigen ontwerp voor een duurzame wijk in 2100 uit in een maquette. |
Benodigdheden
Aan de slag in de klas
Doorloop de vaste onderdelen binnen elke projectopdracht: onderzoek, uitvoeren en presenteren.
Weten de leerlingen wat een maquette is? Licht het begrip eventueel toe.
Bekijk en bespreek enkele voorbeelden van onderstaande ‘maquettes’ gemaakt door kunstenaars aan de hand van de volgende vragen:
- Waar denk je dat de maquette van gemaakt is?
- Wat valt je op aan de kleur?
- Zou zo’n stad ook in het groot kunnen bestaan?
- Zou iedereen mogen meebouwen aan deze stad, wat vind jij?
- Wat zou je willen toevoegen aan de maquette?
Schuif een aantal tafels tegen elkaar, of zorg voor een grote tafel waar alle ontwerpen op passen. Groepeer samen alle deelmaquettes op de tafel zodat er een geheel ontstaat. Bedenk met de hele groep een naam voor jullie wijk.
Let op: jullie kunnen nu een kleine presentatie geven, of pas na het maken van de volgende opdracht, waar voor de tentoonstelling een affiche gemaakt wordt.
Reflectie subdoelen |
Wat zijn de duurzame elementen in jouw ontwerp? |
Reflectie proces |
Welke keuzes heb je gemaakt waardoor je kunt zien dat dit een ontwerp voor het jaar 2100 is? |
In de laatste deelopdracht maken de leerlingen een aankondiging voor de presentatie van hun toekomstwijk in de vorm van een poster of affiche. Het project wordt afgesloten met een tentoon-stelling van het gemaakte werk.
Subdoel kennis | De leerling legt uit wat de functie van een affiche is. |
Subdoel vaardigheid | De leerling ontwerpt een affiche waarop de tentoonstelling van de zelf ontworpen utopische stad wordt aangekondigd. |
Benodigdheden
Aan de slag in de klas
Doorloop de vaste onderdelen binnen elke projectopdracht: onderzoek, uitvoeren, presenteren en evalueren.
Bespreek met de leerlingen wat een affiche is. Licht het begrip en het doel ervan toe. Bekijk en bespreek een aantal van onderstaande affiches aan de hand de volgende vragen:
- Waar zou dit affiche denk je voor zijn?
- Draait het vooral om de tekst, de afbeelding of allebei?
- Wat valt je op aan de kleuren?
- Wat vind je aan het ontwerp? Zou je nog iets willen toevoegen aan het affiche?
Tip: laat de leerlingen zelf op zoek gaan in hun omgeving naar hedendaagse affiches, bijvoorbeeld in bushokjes. Denk aan: voetbalwedstrijden, reclame voor merkproducten, festivals, concerten, circus, etc. Laat ze deze bekijken en er een foto van maken. Wat valt ze op? Voor wie is deze poster bedoeld? Wat zijn de verschillen tussen de affiches?
Laat de leerlingen een affiche maken voor bij de presentatie/ tentoonstelling van hun wijk van de toekomst in het jaar 2100’. De opdracht kan naar keuze zowel individueel als in tweetallen of groepjes worden uitgevoerd.
Deze opdracht kan ook digitaal uitgevoerd worden in een eenvoudig opmaakprogramma, zoals Paint.
Mogelijkheden voor uitwerking van het affiche.
De leerlingen:
Voeg de resultaten uit de verschillende deelopdrachten samen en richt met elkaar een tentoonstelling in. Hier kunnen alle gemaakte (digitale) werkstukken zoals ontwerpschetsen en collages geëxposeerd worden.
Gebruik de affiches als aankondiging en nodig een andere klas en/of ouders uit om bij de opening aanwezig te zijn.
Laat de leerlingen een korte presentatie geven en hun producten toelichten. Ze lichten de titels van de werken toe en het maak- en samenwerkingsproces.
Reflectie subdoelen |
Welk affiche past het beste bij de tentoonstelling? |
Bespreek met uw leerlingen het doorlopen proces aan de hand van onderstaande vragen:
Eindreflectie: zelfregulatie terugkijkend |
Van welk idee over jullie duurzame wijk in 2100 hoop je dat het werkelijkheid wordt? |
Eindreflectie: zelfregulatie vooruitkijkend |
Hoe zou jij je voelen als je in je eigen ontworpen wijk zou wonen in 2100? |
Meld je dan nu aan of log in!
Registreer nu en ontvang gratis toegang tot al onze projecten in de Haagse Ladekast.
CultuurSchakel brengt je verder in kunst en cultuur in Den Haag