Voer onderstaande opdrachten uit of maak een keuze:
Dansfragment bekijken
Bekijk het dansfragment Sticky Piece van Hans van Maanen, in de uitvoering van het Scapino Ballet.
Bespreek na aan de hand van vragen als:
- Wat heb je gezien?
- Wat gebeurt hier denk je?
- Met welke delen van hun lichaam zaten ze aan elkaar?
Ik en mijn stoel
Een actie – reactie-opdracht, de leerlingen bewegen op één plek.
De leerlingen zitten op hun stoel. Zorg dat ze een klein beetje ruimte om hun stoel hebben.
- Vertel dat hun stoel een beetje kleverig is en dat ze telkens met een ander deel van hun lichaam vastgeplakt raken.
- Noem telkens een ander lichaamsdeel; met dit lichaamsdeel raken de leerlingen hun stoel aan alsof ze daarmee vastplakken. Ze maken als vanzelf dan allerlei verschillende houdingen. Benoem:
- handen
- knieën
- hoofd
- ellebogen
- één voet
- één schouder
- puntje van je neus
- …
Aan de slag in het speellokaal
Doorloop onderstaande stappen:
Vastgeplakt aan de vloer
Een bewegen – stop-opdracht, de leerlingen dansen door het hele speellokaal.
- Vertel de leerlingen dat wanneer de muziek klinkt, ze door het hele lokaal mogen lopen, huppelen en dansen. Zodra de muziek stopt, zitten hun voeten echter vastgeplakt en kunnen ze niet meer bewegen. Begint de muziek weer, dan laat de lijm los en kunnen ze weer verder dansen.
Doe dit enkele keren waarbij de leerlingen telkens ongeveer een halve minuut dansen en 5 tot 10 tellen stilstaan.
- Vertel dat er nu telkens een ander lichaamsdeel vastgeplakt zit aan de vloer wanneer de muziek stopt. Laat de leerlingen achtereenvolgens met verschillende lichaamsdelen ‘vastplakken’ in de stop van de muziek. Dat betekent dat ze dan met dat deel van hun lichaam de vloer aanraken. Zoals: knieën, rug, hoofd, handen, billen, buik e.d.
Muziek: Samba Salad van Bigi Kaiman
Vastplakken aan iemand anders
Een bewegen – stop-opdracht, de leerlingen dansen door het hele speellokaal.
Deze opdracht heeft dezelfde vorm als de vorige opdracht: op muziek lopen, huppelen of dansen alle leerlingen door het hele speellokaal. Zodra de muziek stopt, zitten ze zogenaamd ‘vastgeplakt’ .
Nu echter niet aan de vloer, maar aan een andere leerling. Ze zoeken iemand op en gaan tegen elkaar aan staan met bijvoorbeeld:
- hun handen
- neuzen
- rug
- voeten (ze kunnen hierbij gaan zitten en hun voetzolen in de lucht tegen elkaar aan houden)
- heupen etc.
Muziek: Samba Salad van Bigi Kaiman