Voer onderstaande opdrachten uit of maak een keuze.
Vingergezichtjes
Doorloop de volgende stappen:
- Bekijk en bespreek de video #72 transform van Lejo.
- In de kring. Start met vingergymnastiek. Laat de leerlingen bedenken welke bewegingen ze met hun handen en vingers kunnen maken. Kunnen ze ook met één vinger bewegen? Kun je met twee vingers een danseresje nadoen?
- Leer gezamenlijk een van onderstaande rijmpjes aan en speel het mee met je vingers.
Naar bed, naar bed, zei Duimelot,
Eerst nog wat eten, zei Likkepot.
Waar zal ik het halen?, vroeg lange Jan.
Uit grootmoeders kastje, zei Ringeling.
Dat zal ik verklappen, zei ’t kleine ding.
Of
Duimelot is in ’t water gevallen.
Likkepot heeft hem eruit gehaald,
lange Jaap heeft hem thuis gebracht,
korte knaap heeft hem in bed gelegd,
En kleine pinkje heeft alles gezegd.
- Teken bij iedere leerling een gezichtje (emoticon) op de top van de wijsvinger. Vraag de leerling wat hij wil: een blij, verdrietig of boos gezichtje. Iedere leerling verzint een naam en een stemmetje voor zijn vingerpopje. De vingergezichtjes stellen zichzelf voor aan de anderen. De leerlingen voeren in tweetallen een gesprekje met hun vinger.
Mijn eigen vriendje
Vertel de leerlingen dat ze een eigen vriendje mogen maken die met hen mee op reis kan gaan. Maak samen met de leerlingen een sok-, stok- of vingerpopje. Bijvoorbeeld met een pollepel of andere ongebruikelijke materialen of voorwerpen, zoals het schuursponsje. Kijk op Pinterest voor inspiratie.
Tip: een popje kan ook heel eenvoudig gemaakt worden met een zakdoek of vierkant lapje. Leg een grote knoop in een hoek en twee kleine in twee andere hoeken. Teken of plak er een gezichtje op. Of van een schuursponsje, zoals te zien is op Pinterest.
Op avontuur met je zelfgemaakte popje
De leerlingen mogen een avontuurtje verzinnen en uitspelen met hun eigen popje. Maak gebruik van de opbrengsten uit de eerdere opdrachten. Laat de leerlingen in tweetallen hun verhaaltje verzinnen, oefenen en uitspelen. Gebruik hiervoor eventueel een poppenkast of een tafel of lap van waarachter de leerlingen hun poppenspel kunnen spelen.