Hoe smaakte onze Culture Pie?
Terugblik op de HCOD 2024
Jongeren hebben het moeilijk, het onderwijs staat onder druk en het lerarentekort is een immense uitdaging. Wat doen we in de Haagse onderwijs- en cultuursectoren om kinderen en leerlingen te verrijken? Wat is de precieze rol van kunst en cultuur daarin? En wie draagt er, op en buiten school, wát bij aan die ‘culture pie’? Op 22 mei bespraken we het tijdens de Haagse CultuurOnderwijsDag (HCOD) met iedereen die kunst en cultuur en onderwijs een warm hart toedraagt. In deze terugblik zie en lees je hoe het eraan toe ging.
Lees het HCOD 2024 Mini-magazine!
Samenwerken betekent vooral délen. Connecties delen, maar ook kennis delen, en informatie. CultuurSchakel richt zich de komende 4 jaar nog meer op kennisdeling en kansengelijkheid. En in dat kader hebben we dit magazine voor je samengesteld. Met de mooiste inzichten en bijdragen van de HCOD. Voor iedereen die er was om nog eens na te lezen. Voor iedereen die er niet bij kon zijn, of niet alle deelsessies tegelijk kon bijwonen om iets nieuws van op te steken en geïnspireerd te raken. Om in te bladeren. Om op voort te borduren. Om te delen.
Wat gaan we doen?
“Alleen als collectief bereik je álle leerlingen”
Natuurlijk kwam het direct in de eerste minuten van de Haagse CultuurOnderwijsDag al ter sprake: het Hoofdlijnenakkoord. Dagvoorzitter Ismail Aghzanay uitte zich niet direct hoopvol over de ontwikkelingen in de Nederlandse politiek. Wél enthousiast is hij over wat je met kunst en cultuur kunt bereiken voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. “Tijdens de theaterlessen op het mbo leerde ik hoe belangrijk kunst en cultuur zijn. Om te leren omgaan met emoties, bijvoorbeeld.”
De schrijver, performer en leraar van het jaar 2021 peilde om te beginnen eens wie er allemaal in de grote zaal van theater De Regentes zaten: leerkrachten, icc’ers, schooldirecteuren, politici, mensen van de gemeente, uit het jongerenwerk en natuurlijk kunstenaars en vertegenwoordigers van allerlei culturele instellingen. In totaal zo’n 100 deelnemers. Daarna stipte Ismail de collectieve verantwoordelijkheid aan die we hebben om in de vier leefwerelden van kinderen en jongeren (thuis, school, de straat en social media) het verschil te maken door positieve invloed uit te oefenen. En dat gaat alleen als we samenwerken. “Alleen dan bereiken we alle leerlingen.”
Panel uit de praktijk
Ook in de paneldiscussie met Melvin Kool, John Treub, Raymond van Bohemen en Dagmar Tulner ging het over hoe je cultuureducatie kunt laten werken in deze tijd, en wat iedereen daaraan kan bijdragen. De panelleden kunnen vanuit de praktijk meer dan meepraten over dat vraagstuk, en de zaal herkende duidelijk hun dilemma’s. Hoe kom je bijvoorbeeld als cultuuraanbieder ‘binnen’ op een school waar iedereen het superdruk heeft? En hoe zorg je vervolgens voor een duurzame inbedding van het kunst- en cultuuraanbod op een school? Maar ook: hoe krijg je jongeren echt mee? En hoe laat je zien dat je niet alleen iets komt hálen, maar ook iets komt bréngen? Dagmar benadrukte: “Kunst en cultuur bieden veel grote en kleine mogelijkheden om aan allerlei thema’s te werken. Dat zorgt voor een enorme verrijking.”
Deelsessies
Na de kick-off splitste de groep zich in subgroepen voor het bijwonen van deelsessies. In de eerste ronde varieerden de onderwerpen van leerlingparticipatie en het lerarentekort tot kansrijk opgroeien in de wijk en een duik in het diepe met het KunstTreffertheater.
Na een korte pauze volgde een tweede ronde met andere deelsessies over dezelfde hoofdonderwerpen. Deze ronde was wat praktijkgerichter van insteek. De sessie over leerlingparticipatie werd ingevuld met het young adult theater van Girls in Woods, die over het lerarentekort ging over een concrete casus. In de sessie over leerecosystemen in de wijk kwam een actueel Haags voorbeeld van samenwerken aan bod, en in de achtste, interactieve sessie kregen deelnemers een creativiteitsbooster en een spetterende KunstTreffer-beleving rondom taalontwikkeling.
Veerkracht
Tot slot verzamelden alle deelnemers aan de HCOD zich op het podium. Vanuit de zaal werden zij toegesproken door Khadija Ibourk El Idrissi en Lilian Touray, twee jonge vrouwen met indrukwekkende spoken word-optredens. Daarna was er een korte netwerksessie waarin vertegenwoordigers uit de verschillende stadsdelen elkaar opzochten en contactgegevens uitwisselden. Ter afsluiting blikten Ismail en de directeur van CultuurSchakel, Marijn Cornelis, terug op de dag en vooruit naar de toekomst. En ook daarbij kwam het Hoofdlijnenakkoord weer ter sprake. Marijn: “Ik hoop dat we als onderwijs- en kunst- en cultuursector de komende periode elkaars opstapje zijn. En dat we dankzij onze samenwerking veerkrachtig kunnen zijn. Want die veerkracht hebben we nodig.”
Sfeerproeven
Vragen en/of opmerkingen?
Vragen kan je mailen naar hcod@cultuurschakel.nl.
Met vriendelijke groet, de Cultuurcoaches van de afdeling Schooltijd van CultuurSchakel.
Martine de Moor
Sibel Bagcan
Coby Wisse
Ingeborg Dennesen
Cultuurcoach po centrum
Ingeborg werkt al meer dan 10 jaar als cultuurcoach. Ze weet precies welke vragen ze moet stellen om erachter te komen wat een school of culturele instelling nodig heeft. En bij diversiteit, inclusie en kansengelijkheid staat ze net wat langer stil. Want dat is én blijft belangrijk. En wist je dat Ingeborg tijdens een reis naar Nepal haar liefde voor documentaire fotografie ontdekte? Ze studeerde af aan de kunstacademie en werkte als freelance fotograaf.
Dieuwertje van Woudenberg
Projectcoördinator Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK)
Moet er iets geregeld worden? Dan kijken we naar Dieuwertje. KunstTreffers, Expeditie C, Vonk: Dieuwertje beheert de budgetten en behaalt doelstellingen. Maar ze heeft óók oog voor detail. Zo zorgt ze altijd goed voor haar (nieuwe) collega’s en kan ze luisteren als de beste. Elk jaar kijkt ze uit naar de Parade in Den Haag en ze bezoekt regelmatig muziektheater. Om vervolgens vol inspiratie naar huis te gaan.
Eric Schulp
Cultuurcoach po Loosduinen | so | fondsenwerving
Een KunstTreffer in het speciaal onderwijs? Eric staat voor je klaar! Hij adviseert scholen en culturele instellingen over cultuuronderwijs en subsidies. Want hij wil niets liever dan cultuuronderwijs terugzien in het schoolplan. Collega’s vinden het altijd gezellig met Eric, want hij zit vol humor. Als 18-jarige begon hij als pianoverkoper en op zijn twintigste ging hij naar het Conservatorium. En piano spelen is nog steeds zijn passie.
Eugenie Kops
Caroline Gresnigt
Cultuurcoach po Escamp & Segbroek
Al meer dan tien jaar is Caroline een van onze cultuurcoaches. Zo zorgt ze dat kunst en cultuur het leven verrijken van leerlingen in Den Haag. Caroline zit vol humor, is ongelofelijk creatief en werkt naast cultuurcoach als beeldend kunstenaar. Maar piano spelen en zingen in een koor doet ze óók.
Pauline Verhallen
Hoofd afdeling Cultuuronderwijs
Zoek je iemand die alles over CultuurSchakel weet? Klop dan bij Pauline aan. Pauline zet namelijk onze grote lijnen uit, van jaarverslag tot (beleids)plan. Twee van haar krachten zijn luisteren en verbinden. Zo zorgt ze dat iedereen in haar team de ruimte heeft om te groeien. In haar jeugd begon Pauline met zingen in een kinderkoor. En met zingen, is ze nooit meer gestopt. Het is haar uitlaatklep na een drukke dag.
Özgür Savas
Programmamedewerker BinnenBuiten & cultuurcoach po Laak & Segbroek & mbo
Als cultuurcoach helpt Özgür scholen met het ontwikkelen van hun visie op cultuuronderwijs. Hoe past kunst en cultuur binnen het curriculum? Hij brengt culturele aanbieders, kunstvakdocenten en scholen samen. Want hij vindt kunst en cultuur enorm belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Özgür zijn enthousiasme en energie werken aanstekelijk. En hij houdt altijd rekening met de ander.
Herma Roos
Cultuurcoach po centrum & voorschoolse educatie
Herma organiseert veel van onze bijeenkomsten. Maar ze gaat ook graag in gesprek over cultuuronderwijs en reist de stad door naar culturele instellingen. Vervolgens aanwezig zijn bij een culturele activiteit, is de kers op de taart voor Herma. Want dan komt alles samen. Herma geniet van samenwerken en resultaten boeken. En in de weekenden gaat ze graag naar theatervoorstellingen of het filmhuis om te ontspannen.
Noël Sies
Cultuurcoach vo
Kunst en cultuur in het voorgezet onderwijs? Noël regelt het. Hij weet precies wat werkt voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. En als hij het een keer niet weet, dan probeert hij wat nieuws uit. Want Noël is een professional tinkerer. En op de nieuwe kennis, borduurt hij vervolgens voort. In zijn vrije tijd probeert Noël ook van alles uit: van tekenen tot schilderen en fotograferen.
Gerbry Junte
Cultuurcoach po Leidschenveen-Ypenburg & coördinatie scholing
Volg je bij ons een cursus? Misschien krijg je dan wel les van Gerbry! Gerbry geeft namelijk een groot deel van het jaar de interne cultuurcoördinator cursus. Ook organiseert, faciliteert en coördineert ze van alles op het gebied van scholing en cultuuronderwijs. Je snapt het al: Gerbry kan plannen als de beste. Ze werkt met structuur, deskundigheid én gezelligheid. Om even uit haar hoofd en in haar lijf te komen, zingt Gerbry als eerste sopraan in een popkoor.
Jonas van Veen
Cultuurcoach ve & po Escamp & Haagse Hout
Jonas doet van alles: hij onderzoekt, interviewt en analyseert. Maar hij helpt ook scholen met cultuuronderwijs, organiseert bijeenkomsten en faciliteert trainingen voor pedagogisch professionals en culturele aanbieders. Jonas brengt rust en is altijd nieuwsgierig. Daarom werken we ook zo graag met hem. Jonas vind je in de avonden achter zijn drumstel of bij een concert. Genietend van de muziek.
Ludette El-Barkany
Cultuurcoach PO
Ludette is een van onze cultuurcoaches voor het primair onderwijs. Ze is gek op alles wat te maken heeft met kunst en cultuur, want kunst zet alles in beweging en zorgt voor verstilling. En die ervaring verdient ieder kind volgens Ludette.
Laurie Mielen
Projectleider cultuureducatie met kwaliteit
De Haagse Ladekast, KunstTreffers, cultuurbezoeken uit Vonk: Laurie zorgt dat kunst en cultuur zoveel mogelijk Haagse leerlingen bereiken. En dat doet ze met een ongelofelijke hoeveelheid kennis. En wie Laurie kent weet dat samenwerken ook met hoop humor gepaard gaat. In de woorden van Bob en Roberta Smith: ‘Art makes children powerful’ kan ze zich als geen ander vinden.
CultuurSchakel brengt je verder in kunst en cultuur in Den Haag