Opdracht
In deze opdracht maken de leerlingen een (digitaal) welkomstpakket voor vluchtelingen over Den Haag. De welkomstpakketten worden gepitcht (gepresenteerd).
Bekijk het filmfragment van het Jeugdjournaal over Burhan (12), die is gevlucht uit Syrië en bespreek dit aan de hand van de volgende vragen:
- Wat vertelt Burhan?
- Wat hebben de mensen die gevlucht zijn bij zich?
- Wat laten ze achter?
- Welke problemen komen ze tegen? Welke problemen hebben ze niet meer?
- Wat ervaar je (boosheid, verdriet, vreugde)?
Benodigdheden
- diverse digitale apparaten (camera’s / tablet’s /scanner)
- scharen, lijm, stiften, kleurpotloden en grijze tekenpotloden
- pastelkrijt en zachte waskrijtjes
- tijdschriften om uit te knippen
- diverse knutselmaterialen (papier, karton, dozen, touw, stof, plastic, recycle materiaal).
- A3- en A2-tekenpapier (niet te dun)
1. Geef de leerlingen de opdracht om in groepjes te brainstormen: wat moet een vluchteling die bij jou in de wijk komt wonen, weten over onze stad? Bespreek in ieder geval:
- Waar vind je vrienden?
- Waar kun je je ontspannen (sporten, spelen, natuur, etc.)?
- Waar kun je met cultuur in aanraking komen (musea, theaters, in het park, muziek, etc.)?
- Waar doe je boodschappen en koop je kleding en huishoudelijke artikelen?
- Wat moet je in ieder geval gezien hebben om een goed beeld van Den Haag te hebben?
- Welke officiële instanties moet je kennen om formaliteiten te regelen (gemeentehuis, scholen, etc.)?
Noteer de uitkomsten van de brainstorm op een brainstormboard met als titel ‘Welkom in Den Haag’.
2. Geef de leerlingen de opdracht om in groepjes een (digitaal) pakket te maken voor vluchtelingen die voor het eerst in Den Haag komen: ‘Welkom in Den Haag’.
Elk groepje kiest een doelgroep: 6-12 jaar, 12-18 jaar of volwassenen.
De leerlingen gebruiken hiervoor de resultaten uit de brainstorm. Belangrijk is dat ze zich ervan bewust blijven dat de vluchtelingen geen Nederlands spreken en het welkomstpakket voornamelijk uit beelden en tekens moet bestaan. Bekijk ter inspiratie op internetvoorbeelden via Google (‘pictogrammen’) en WhatsApp (bij ‘invoegen emoticons, pictogrammen en tekens’).
Ieder groepje maakt een eenvoudig werkplan van maximaal één A4, met:
- doelgroep keuze
- sfeer (informerend, enthousiasmerend, zakelijk, warm, etc.)
- inhoud
- vorm en vormgeving van het pakket
- taakverdeling
De leerlingen stellen het pakket samen aan de hand van het werkplan.
Leerlingen die een digitaal welkomstpakket maken kunnen gebruik maken van een tablet/mobiel om bijvoorbeeld foto’s te maken die ze als pictogram gebruiken.
3. De groepjes houden een pitch (presentatie) van twee minuten waarin ze hun pakket proberen te verkopen aan de wethouder van SWWS (Sociale zaken, Werkgelegenheid, Wijkaanpak en Sport) van Den Haag. (Het kan ook de groepsleerkracht of een ouder zijn).
De groepjes presenteren het pakket vooral non-verbaal en gebruiken zo weinig mogelijk taal.
Bekijk de video met Audrey Mussoni, educatief medewerker bij het Humanity House.
Reflectievragen
- Is het pakket geworden zoals jullie dat in eerste instantie bedacht hadden? Licht toe.
- Ben je tevreden over het resultaat? Waarom wel of niet?
- Hoe was het om je in de doelgroep, die de taal niet spreekt, te verplaatsen?
- Vind je jullie uiteindelijke versie geschikt om op internet te plaatsen? Waarom wel of niet?
- Is het welkomstpakket compleet of zou je er nog iets aan toe willen voegen?