Opdracht
In het project Utopisch Den Haag onderzoeken de leerlingen de ideale stad en verdiepen zich onder andere in het ontstaan van het bijzondere gebouw dat in Den Haag staat: Het Vredespaleis. Ze ontwerpen een eigen gebouw of monument voor de vrede.
1. Bespreek met de leerlingen dat een stad vanuit praktische, maar soms ook vanuit ideale overwegingen wordt gebouwd en uitgebreid. Het Vredespaleis is een duidelijk voorbeeld van een gebouw dat is bedacht vanuit een ideaal, een plek waar je zonder te vechten kunt spreken over ruzie tussen landen en over vrede. Bekijk de aflevering van Het Klokhuis over het Vredespaleis. Bekijk eventueel alleen de fragmenten over het ontstaan, de vorm en de functie van het gebouw (019 min. tot 02.57 min.) en over de werking van het Internationaal Gerechtshof (04.55 min. tot 07.01 min.) Bespreek de aflevering aan de hand van de volgende vragen:
- Waarom werd het paleis gebouwd?
- In hoeverre zie je aan het gebouw zelf (architectuur en decoratie) dat het om een Vredespaleis gaat?
2. Het Vredespaleis is gebouwd vanuit het ideaal van wereldvrede en de wereldvredebeweging en werd officieel geopend in 1913. Bespreek met de leerlingen dat het ondanks de wereldvredesbeweging en de vredesconferenties er twee wereldoorlogen volgden. Nu vieren we 75 jaar Vrede en Vrijheid.
- Welke gedachtes krijgen ze daarbij
- Heeft het dan niet of juist wel geholpen om zo’n gebouw te bouwen?
3. Stel: de gemeente Den Haag vraagt de klas om nóg een gebouw of een monument voor de vrede te maken.
Vorm groepjes. Laat de groepjes een keuze maken voor een gebouw of een monument voor 75 jaar Vrede en Vrijheid. Ze gaan brainstormen over hoe zo’n gebouw of monument eruit zou moeten zien. Denk aan het ontwerp, het materiaal, de plek, groot of klein, enzovoorts.
4. Bespreek de ideeën met elkaar. Waaraan kun je zien dat het om een gebouw of monument voor de vrede is? Waar willen jullie dat het gebouw of het monument komt te staan? En waarom? Laat de groepjes op basis van hun ideeën een nieuw gebouw of monument voor de vrede ontwerpen.
Maak met de leerlingen een keuze uit de volgende mogelijkheden:
De leerlingen:
- Maken een ontwerpschets
- Maken een collage
- Gebruiken hiervoor online mogelijkheden of games, zoals Minecraft. Er zijn online gratis versies beschikbaar.
5. De groepjes presenteren hun ontwerp om de beurt aan de rest van de klas.
Reflectievragen
- Denk je dat jullie gebouw of monument wel voor vrede gaat zorgen, of blijft het een utopie?
- Hoe laat de vormgeving zien dat het gebouw of monument een idealistische/utopische bedoeling heeft?