Heb jij het zaadje al gepland?! In deze korte opdracht rondom het thema Duurzaamheid ontwikkelen leerlingen hun creativiteit door kunst te maken én te beleven. Bekijk de opdracht en zet de bloemetjes buiten!
-
Opdracht
Tijdsindicatie: 60 minuten
In deze opdracht maken de leerlingen hun eigen duurzame fantasiebloem- of plant. Deze bloem of plant kan de mensen en dieren in de stad een handje helpen. Denk bijvoorbeeld aan een plant die als een sproeier water kan geven, koelte toe wappert of licht geeft in het donker.Benodigdheden:
- Smartboard
- Stevig A4 papier
- Crêpetape
- Grijze en gekleurde potloden
- Lijm
- (Natuurlijke) restmaterialen zoals takjes, veertjes, blaadjes en restjes textiel, gekleurd papier/behang, oude kralen, knopen, etc.
Opdracht: Plantasie
- Vertel de leerlingen dat jullie speciale bloemen en/of planten gaan maken. De bloemen of planten die jullie gaan bedenken maken niet alleen de stad of het schoolplein ietsje duurzamer en mooier, maar helpen ook mensen en dieren.
- Introduceer de opdracht met het bekijken van de afbeelding van Rory de Robotplant.
Bespreek met elkaar:
Wat kan deze robotplant denk je?
Wat zou jouw plantje of bloem moeten kunnen om de mensen en dieren te helpen? Denk aan: een bloem met een lichtgevende steel of een plant die als een sproeier water kan geven. Een plant waar je je in kunt verstoppen of onder kunt schuilen (paraplu). Een plant met superbladeren die heel veel zuurstof geeft. Schrijf de bevindingen op.
Bekijk en bespreek een aantal kunstwerken met (fantasie) planten- en bloemen.
- Hella Jongerius, Artificial Flowers (2009) Waar zouden bloemen van gemaakt zijn? Zouden ze ruiken?
Bekijk afbeelding - Studio Drift, Meadow (2017). Wat zie je? En als je wat langer
Bekijk video - Prenten uit het boek: Kunstformen der Natur van Ernst Haeckel Hackel.
Bekijk afbeelding - Prent met bloemen uit Ten Brink’s nieuwe prenten.
Bekijk afbeelding
Bespreek de grootte en kleur van de planten en bloemen en de verschillende onderdelen, benoem deze. Denk aan: de stengel, blad, stamper, meeldraden etc.
- Laat de leerlingen een schets maken van een zelfbedachte fantasiebloem of -plant. Gebruik hierbij de bevindingen uit het klassengesprek. Laat de leerlingen ten minste één fantasie-functie toevoegen.
- Verzamel met elkaar (natuurlijke) restmaterialen zoals takjes, veertjes, blaadjes en restjes textiel, gekleurd papier/behang, oude kralen, knopen, etc. Laat de leerlingen op een leeg vel stevig papier of karton, aan de hand van hun schets, een collage maken. Er zijn onderdelen van een echte plant/bloem te herkennen in het werk.
Zet een paar echte bloemen of planten op de tafeltjes ter inspiratie. Bekijk voor jezelf ter inspiratie van deze opdracht. - Laat de leerlingen uit de (natuurlijke) restmaterialen kiezen. De leerlingen leggen de gekozen materialen op het vel papier in de vorm van hun ontwerp of schets. Eventueel knippen/scheuren ze hun gekozen materiaal verder op maat.
- Alle materialen worden opgeplakt.
- De details en de bijzondere eigenschappen van hun plant of bloem kunnen de leerlingen erbij tekenen met (kleur) potloden. Laat ze eventueel een naam verzinnen voor de plant/bloem.
- Presenteer de schetsen en collages van de fantasiebloemen of –planten aan medeleerlingen en/of ouders. Laat de leerlingen er iets over vertellen.
Reflectievragen
- Welk kunstwerk sprak jou het meeste aan?
- Waarmee helpt jouw plant of bloem de mensen of dieren?
- Wat is er nog meer bijzonder aan jouw plant of bloem?
Verder lezen?
Meld je dan nu aan of log in!
Registreer nu en ontvang gratis toegang tot al onze projecten in de Haagse Ladekast.
Extra ondersteuning van een COH Expert?
CultuurSchakel brengt je verder in kunst en cultuur in Den Haag