Kralen
Vertel de leerlingen dat dit project gaat over de herdenking van het slavernijverleden.
Bekijk en bespreek ter introductie de school-tv video Kralen, het betaalmiddel onder tot slaaf gemaakten.
Note: dit is een van de vele verhalen en gaat specifiek over het Caribisch gebied. Het is goed om te bedenken dat slavernij betrekking heeft op meerdere bevolkingsgroepen op verschillende continenten met elk hun eigen geschiedenis.
- Waarom werden de kralen in de zee gegooid?
- Waar bewaart Raimie Richardson de kralen en waarom?
- Waarom vinden mensen het belangrijk om te herdenken?
- Heb jezelf ook iets thuis waarmee je herdenkt? Een foto of een speciaal voorwerp of iets dat herinnert aan een overleden dierbare?
Tot slaaf gemaakt
Als tot slaaf gemaakte had je helemaal geen rechten. Je was handelswaar. Dat was ook voor de tot slaaf gemaakte kinderen zo. Ze werden eigendom van een ander. Er was sprake van een vorm van bewuste dehumanisering, ofwel ontmenselijking. Je eigen naam werd je heel vaak afgenomen en de ‘eigenaar’ gaf jou een andere naam. Ouders hadden helemaal niets te zeggen, zelfs niet over hun eigen kinderen. Je kind kon aan iemand anders verkocht worden.
Bespreek dat slavernij 150 jaar geleden werd afgeschaft in de koloniën die onder Nederlands bewind stonden. De gevolgen van het slavernijverleden zijn groot en nog steeds merkbaar, denk aan racisme, discriminatie en ongelijkwaardigheid.
Hoe maak je een indrukwekkend verhaal als het slavernijverleden inzichtelijk? De kunstenaar Romuald Hazoumè verbeeldt op indringende wijze het slaventransport en de ontmenselijking die daarmee gepaard ging. Bekijk en bespreek de afbeeldingen van de kunstinstallatie La Bouche du Roi.
Zie ook de video van het Rijksmuseum.
Bespreek met elkaar het slavernijverleden. Bijvoorbeeld aan de hand van onderstaande informatie.
- Wat kom je te weten over het leven van tot slaaf gemaakte volwassenen en kinderen?
Extra: Wil je de link leggen met kinderrechten en hedendaagse vormen van slavernij. Bekijk en bespreek:
- Wat kom je te weten over het leven van kinderen die slachtoffer zijn van kinderhandel?
- Wat voor gevoel roept het bij je op?
- Wat zouden we tegen moderne slavernij kunnen doen?
Let op: Er wordt op sommige sites of in video's gesproken over 'slaven' i.p.v. 'tot slaaf gemaakte', daar is bewust voor gekozen. Waarom zeggen we tegenwoordig tot slaaf gemaakt?
Op de website slavernijverleden.nl staat een verantwoording- woordgebruik. Bespreek het verschil met de leerlingen, zo leren ze dat taal ertoe doet.
Hoe zou het zijn als…
Lees en/of bekijk samen het boek. Op de rug van Bigi Kayman en/of Suikerland van Henna Goudzand Nahar. Zie ook de site leesbevordering in de klas. Beluister het liedje Bigi Kayman van Singer-songwriter Gerson Main.
De leerlingen gaan proberen zich een voorstelling te maken van het leven van een tot slaaf gemaakt kind. Bespreek met elkaar wat dat betekent aan de hand van o.a. onderstaande vragen.
- Hoe zag je dag als tot slaaf gemaakt kind eruit?
- Wanneer stond je op, wat deed je daarna?
- Kon je spelen?
- Mocht je naar school?
Tip: Misschien zijn er wel leerlingen in de klas met verhalen uit hun familie in relatie tot dit onderwerp, die hierover willen vertellen of schrijven, of willen hun ouders en of verzorgers dat doen.
Stel je voor dat je kan tijdreizen en dat je op een plantage in Suriname in het jaar 1777 terechtkomt. Wat zie je, hoor je, proef je, ruik je en voel je allemaal? Wat maak je allemaal mee? Laat de leerlingen een dagboekfragment schrijven met de titel: “Een dag uit het leven van…”.
Laat een aantal leerlingen hun fragment voorlezen. Bespreek klassikaal wat ze hebben gehoord en wat hen opvalt in de verhalen.
Een monument om te herdenken
Vertel dat de leerlingen zelf een eigen monument mogen gaan ontwerpen voor het herdenkingsjaar slavernijverleden. Een monument speciaal voor de tot slaaf gemaakte kinderen.
Maak samen een keuze uit onderstaande maakopdrachten: Een sokkelbeeld of een gedicht of spoken word stuk.