Opdracht
Het project De verhalenverteller gaat over de Haagse schrijfster Tonke Dragt. Zij is een verhalenverteller pur sang. Ze is weer actueel dankzij de verfilming van haar boek De brief voor de koning voor Netflix. De leerlingen ontdekken wie Tonke Dragt is en waar zij de inspiratie voor haar verhalen vandaan haalt.
In 2017 bundelde de hoogbejaarde Tonke haar korte verhalen in het boek Als de sterren zingen en schreef bij veel verhalen een toelichting. In deze opdracht lichten we het verhaal Op zoek naar de gordel van Isis (of: vraag het de kat) uit. Een spannend verhaal over geheimtaal. De leerlingen gaan aan de slag met het maken van een eigen geheime boodschap.
Tijdsindicatie: 45 minuten
Alle Haagse basisscholen komen in aanmerking voor een gratis boekenpakket bij de projecten Literatuur. Neem contact op met de cultuurcoach van je school om het boek Als de sterren zingen op school te ontvangen.
Opdracht fantasie en inspiratie
- Bespreek met de leerlingen dat de Haagse schrijfster Tonke Dragt heel veel fantasie heeft en haar verhalen opschreef en er prachtige tekeningen bij maakte.
Ze werd geboren in Nederlands-Indië en kwam op haar 15e naar Den Haag. Ze woont tegenwoordig in een Haags verzorgingshuis en wordt in 2020, 90 jaar. Tonke Dragt was een tekenlerares. Ze kon niet goed orde houden en daarom begon ze, na het uitdelen van de tekenspullen, zelfverzonnen verhalen te vertellen.
- Bekijk en bespreek (een deel van) onderstaande interviews met Tonke Dragt.
Zij geeft nauwelijks interviews, maar maakte een paar keer een uitzondering.
• Interview uit de Wereld Draait Door van Matthijs van Nieuwkerk
• Interview ter ere van het verschijnen van haar bundel ABC in 2013
- Houdt een klassengesprek over het thema ‘inspiratie’. Waar haalt een schrijver de inspiratie vandaan voor het verzinnen van verhalen? Soms zijn dat gebeurtenissen in hun eigen leven. Zo ook bij Tonke Dragt. Zij liet zich ook graag inspireren door tot de verbeelding sprekende periodes in de geschiedenis. Zoals het oude Egypte.
• Wat heb jij meegemaakt in je leven tot nu toe, dat inspiratie voor een verhaal op zou kunnen leveren?
• Welke periode in de geschiedenis vind jij inspirerend?
- Lees het verhaal Op zoek naar de gordel van Isis (of: vraag het de kat) vanaf blz. 239 voor. Bespreek:
• Waar gaat dit verhaal over?
• Is dit verhaal echt gebeurd?
• Stel je moet iets kostbaars verstoppen, hoe zou je dat aanpakken?
• Vertel dat voor dit verhaal een ‘kwartjesboek’ uit de jeugd van Tonke Dragt de inspiratie vormde. Zie haar toelichting op blz. 255.
- Vorm tweetallen, Laat de leerlingen nadenken over een geheime verstopplaats (bijvoorbeeld in de klas of school). Geef de leerlingen een blaadje en laat ze met behulp van de aanwijzingen op blz. 254 een korte geheime boodschap, zin of opdracht schrijven in Rozenkruisersschrift.
Tip: Als je het boek niet hebt, kunnen de leerlingen toch een eigen onderzoek doen naar het Rozenkruisersschrift. En dan zelf een tekst maken met behulp van de uitleg op Wikipedia.
- Verdeel de nieuwe geheime boodschappen onder de tweetallen en laat hen de boodschappen nu ontcijferen.
Tips: Laat de tweetallen een illustratie maken bij hun geheime boodschap, geïnspireerd op de illustratie van Tonke Dragt, een collage op blz. 251.
Lees nog meer verhalen met elkaar uit de bundel, zoals het verhaal over een tijdmachine: De tijd zal het leren op blz. 225.
Reflectievragen
- Wat zijn jouw favoriete verhalen?
- Wat maakt die verhalen voor jou speciaal?
- Wat vond je van het verhaal van Tonke Dragt?
- Hoe vond je de schrijfopdracht om te doen? Wat vond je moeilijk/makkelijk?