Korte opdracht Kinderboekenweek 2022
Om het toepassen van het lesmateriaal wat makkelijker te maken, hebben we per opdracht een Gi-ga-groene PowerPoint voor je gemaakt.
Tijdsindicatie: een aantal lesmomenten naar keuze van ca. 30 minuten.
Benodigdheden
- Het prentenboek De boomhut
- Doeken en/of grote stukken papier om een hut te maken.
- Materiaal om het ‘dakdoek’ mee op te hangen: bijvoorbeeld ijzerdraad, touw, nietmachine, knijpers
- Voorwerpen om de hut te versieren.
- Beeldmateriaal boomhutten ‘boomhutten design’
- Maak een begin van een zelfgemaakte klasse-hut en verras de leerlingen hiermee. Hang bijvoorbeeld boven de kring in de klas een groot doek op, als een soort dak. Het midden van het doek kan vastgemaakt worden aan het plafond, net als de uiteinden. Bespreek met de leerlingen de verandering in het klaslokaal: wat is het, waarom is het er, wat kun je ermee?
- Bekijk en bespreek een aantal voorbeelden van bijzondere boomhutten. Zoek bijvoorbeeld naar ‘boomhutten design’. Maak samen met de leerlingen de hut af. Hang aan het dakdoek andere doeken. Gebruik slingers, lampjes, knuffels, knijpers etc. Accentueer de ingang met een ‘deur’ en bijvoorbeeld een ‘deurbel’
- Toon en bespreek het prentenboek De boomhut van Ronald en Marije Tolman en blader er samen met de leerlingen doorheen. Bedenk met de leerlingen een verhaal bij een aantal prenten in het boek. Kies pagina’s waar iets opvallends gebeurt, zoals regen of dag/nacht.
- Onderzoek met de leerlingen in de kring het maken van verschillende soorten geluiden:
- de geluiden van de dieren uit de boomhut: beer, neushoorn, flamingo, pauw, ijsbeer en vogels.
- natuurgeluiden: water, wind, blaadjes in de bomen en regen.
Maak de geluiden met handen, voeten, mond (bodypercussie), voorwerpen uit de klas, muziekinstrumenten, tafels, stoelen, bekertjes, potloden, kortom: alles wat geluid kan maken.
- Vertel het door de leerlingen bedachte verhaal bij de gekozen pagina’s. De leerlingen bedenken nu passende geluiden bij het verhaal. Welke dieren komen er aangelopen? Hoe klinkt de wind, het ritselen van de blaadjes in de boom en de regen? En hoe klinkt de nacht? Hard of zacht?
- Maak een film- en/of geluidsopname van het verhaal met de geluiden.