Kinderboekenweek 2024: Lekker eigenwijs
Tijdsinvestering: 2 of 3 keer 30 minuten.
1. Lees het boek Idje wil niet naar de kapper voor of bekijk de video op YouTube waar het verhaal wordt voorgelezen.
De eigenwijze Idje wil niet naar zijn moeder luisteren. Zijn haar is heel lang, veel te lang vindt zijn moeder. Hij moet nodig eens naar de kapper. Maar Idje wil niet, hij vindt het juist handig. En verricht er uiteindelijk een heldendaad mee…
2. Bespreek met de leerlingen wat ze bijzonder aan zichzelf vinden of waar ze trots op zijn. En wat vinden anderen bijzonder aan jou? Je ogen, je haar, dat je zo sterk bent?
Maak een lijstje met bijzondere kenmerken en eigenschappen. Denk ook aan kenmerken of eigenschappen die in eerste instantie niet handig lijken of waar je niet trots op bent.
3. Laat de leerlingen één kenmerk of eigenschap kiezen waar ze trots op zijn. Ze gaan bedenken wat voor bijzonders ze met het kenmerk of de eigenschap kunnen doen. Laat de leerlingen dit voor zichzelf bepalen. Denk weer aan het verhaal van Idje. Overdrijven mag! Schrijf de bevindingen op.
Suggestie: Gebruik eventueel ter inspiratie het te downloaden kinderboek Iedereen is anders geboren van Nathalie de Jong.
4. Het verhaal van Idje eindigt met de zin: Volgens mij gaan Idje en zijn haar nog veel meer avonturen beleven: bedenk samen met de leerlingen nog een of meerdere avonturen voor Idje. Of laat de leerlingen in tweetallen een avontuur verzinnen met het eigen gekozen kenmerk of eigenschap. Gebruik hiervoor de bevindingen uit het onderzoek. Help de leerlingen met het verzinnen of opschrijven van hun verhaaltje. Laat ze er eventueel een tekening bij maken.
5. Gebruik de opbrengsten van het onderzoek en bereid samen een ‘catwalk show’ voor. De leerlingen verzinnen hoe ze één voor één over de catwalk kunnen lopen en hun bijzondere kenmerk of eigenschap kunnen presenteren. Wat is er onhandig of juist heel handig?
Help de leerlingen met het opschrijven van aankondigingszinnen. Als het lukt op rijm. Bijvoorbeeld:
- Zie hier dit is Mila, ze houdt van klimmen van in bomen, ze heeft altijd vieze kleren, maar ze kan goed ontsnappen aan boze beren.
- Daar komt Ali, hij kan moeilijk stilzitten, de juf wordt er gek van, maar dat is wel waarom hij zo goed dansen kan.
- Hier zien we Melle, hij heeft heel lang haar waar veel klitten in raken, maar kan hij ook heel goed vlechten en knotjes maken.
- Kijk onze Meryem, ze heeft hele grote voeten en struikelen kan ze erg goed, maar ook heel hard rennen als het moet.
6. Laat de leerlingen die dat willen hun nieuwe zelfverzonnen avonturen vertellen.
7. Oefen de catwalk.
Neem zelf de rol van presentator op je of laat de leerlingen dat om en om doen.
Lopen de leerlingen op een bijzondere manier, dragen ze iets bij zich, hebben ze er speciale kleren voor nodig?