Kinderboekenweek 2024: Lekker eigenwijs
Tijdsinvestering: een aantal momenten van 20 tot 30 minuten.
1. Houd met de leerlingen een (filosofisch) gesprek over het begrip eigenwijs.
- Waar denk je aan bij het woord eigenwijs?
- En wat bij lekker eigenwijs?
- Wat is het verschil tussen eigenwijs en op je eigen manier?
Tip: bespreek ook met elkaar dat in verschillende culturen mogelijk anders gedacht wordt over ‘eigenwijs’ zijn. Kennen de leerlingen daar voorbeelden van?
2. Wonderlijke wezens
Bekijk en bespreek met elkaar een of meerdere van onderstaande prentenboeken.
3. Fysieke opwarming: laat de leerlingen hun ledematen elk afzonderlijk bewegen. Vraag aan hen om de ledematen op te zetten, uit te strekken en langzaam en snel te bewegen.
4. Combineer de bewegingen met eigenschappen van dieren: schud je veren op, snuffel met je neus, sla je vleugels uit en wat de leerlingen zelf verzinnen. Gebruik hiervoor de bewegingskaartjes uit de Toolbox.
5. Elk dier maakt geluid als hij beweegt. Verschillende lichaamsdelen maken ook verschillende geluiden. Bekijk en bespreek de volgende YouTube-filmpjes met bodypercussie:
6. Laat de leerlingen onderzoeken hoe ze, door middel van het bewegen van lichaamsdelen en het gebruik van bodypercussie, het geluid kunnen nabootsen dat bewegende dieren maken (zoals klapperende vleugels, schuivende slangen, huppende kangoeroes). Of verzin eigen eigenwijze geluiden.
7. Laat de leerlingen één of meerdere elfjes schrijven over een andersoortig wezen met eigenwijze eigenschappen en gevoelens, die bijzondere handelingen uitvoert. Een elfje is een kort gedichtje van 5 regels en 11 woorden.
Bijvoorbeeld:
Wijs
Eigengereid wezen
Origineel en grappig
Met je puntige wijsneus
Eigenwijzerik
8. Laat de leerlingen in tweetallen een beat bedenken, of een bestaande beat kiezen, en deze omzetten in bodypercussie. Laat hen het gedicht op het ritme van de beat rappen.
9. De leerlingen laten hun rap aan elkaar horen en zien en geven tips en tops.