De doos van Ibrahim
Lees het verhaal De doos van Ibrahim voor. Vertel dat Tonke Dragt dit verhaal al in 1955 schreef, maar dat het nooit werd gepubliceerd, tot de bundel Als de sterren zingen in 2018 verscheen.
- Geef de leerlingen de ruimte om vrij te reageren op het verhaal.
- Wat maakt hen nieuwsgierig?
- Wat wil Tonke vertellen of duidelijk maken met dit verhaal?
Een raamvertelling als inspiratiebron
De doos van Ibrahim is niet gebaseerd op iets dat Tonke Dragt zelf heeft meegemaakt. Vertel dat het haar bedoeling was om van dit verhaal een raamvertelling te maken (zie haar toelichting op blz. 43). Een raamvertelling is een centraal verhaal van waaruit allerlei andere verhalen ontstaan. Tonke had zelf namelijk het boek Duizend-en-een-nacht gelezen.
Vertel kort over deze inspiratiebron
In het basisverhaal in het boek Duizend-en-een-nacht vertelt de Perzische koning Sjahriaar dat hij door zijn vrouw bedrogen was. Uit boosheid en frustratie besluit hij om elke avond een nieuwe maagd te huwen en haar de volgende ochtend te vermoorden. Na enige tijd trouwt hij met Sjeherazade, de dochter van zijn grootvizier. Om te voorkomen dat zij vermoord wordt, verzint Sjeherazade een list. Ze vertelt de koning in de huwelijksnacht een verhaal dat aan het eind van de nacht nog niet af is. Om te weten hoe het afloopt, spaart de koning haar. De volgende nacht komt het vervolg. Als het verhaal uit is, begint Sjeherazade aan een nieuw verhaal. Dit houdt zij 1001 nachten vol en elke nacht wordt afgesloten met een onvoltooid verhaal. Wanneer de verhalen uiteindelijk ten einde zijn, is de koning zo van haar gaan houden, dat hij haar gratie schenkt en ze zijn definitieve vrouw mag worden.
Vertel dat het verhaal over Sjeherazade al heel oud is (al van voor het begin van de christelijke jaartelling - het jaar 0), en dat er in de loop der tijd verhalen aan zijn toegevoegd door mensen die het verhaal doorvertelden, zoals deze drie bekende verhalen:
- Sinbad de zeeman
- Ali Baba en de veertig rovers
- Aladin en de wonderlamp
Laat de leerlingen in hun eigen woorden vertellen wat onder een raamvertelling wordt verstaan.
Een verhalendoos
Zet een doos voor de klas. Vertel dat het jullie verhalendoos wordt. Geef de leerlingen de opdracht een voorwerp van huis mee te nemen waarvan ze denken dat het inspiratie kan bieden voor een verhaal.
Ibrahim van Bagdad
heeft van alles in een doos:
gekke beestjes,
flessen met geestjes
en een rode roos.