Maak een keuze uit onderstaande opdrachten.
Ik en de klassenfoto
Bekijk en bespreek de eigen klassenfoto. Welke emoties zien de leerlingen bij zichzelf en bij de anderen? Bekijk ook een paar klassenfoto’s via Google Afbeeldingen, bijvoorbeeld uit de jaren 1920, 1950 en 2000. Welke verschillen zien de leerlingen?
Mimiek
Laat leerlingen in tweetallen experimenteren met gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal. De ene leerling verbeeldt verschillende emoties of gevoelstoestanden (angst, afschuw, verwondering, blij, boos, pijn, schaamte, verbazing, verdriet, verliefd, verveling, zenuwachtig), de andere leerling
beschrijft de betreffende emotie.
Gekke bekken trekken
Maak een halve kring of vorm tweetallen. Een leerling trekt gekke bekken, de groep of de andere leerling moet proberen niet te lachen.
Naam uitspreken
De leerlingen spreken hun naam uit met verschillende emoties, zoals verlegen, boos, blij, verdrietig en zenuwachtig. Vervolg: laat de leerlingen een beweging verzinnen bij hun naam.
Klassenfoto met gevoel
Kies met de leerlingen een emotie en maak een tableau vivant met passende mimiek en houding. Maak een nieuwe klassenfoto (met toestemming van de leerlingen en hun ouders/verzorgers. Tip: Bekijk eventueel vooraf zelf het Toolbox filmpje met een voorbeeld van een les over Tableau Vivant.
Succescriterium |
Bespreek met de leerlingen de opdracht(en): welke onderwerpen gaan zij onderzoeken de komende les of tijd? Formuleer vanuit het filosofisch gesprek en/of de oriëntatie-opdracht, samen met de leerlingen, een succescriterium waaraan zij werken. Een voorbeeld van een succescriterium bij dit project:
De leerling zet emoties om in fantasie, lichaamstaal en mimiek om een eigen verhaal vorm te geven.
|