Mijn kledingkast
Voer een klassengesprek met de leerlingen aan de hand van de thuisopdracht en hun zelfgemaakte kledinglijstje. Maak een overzicht op het bord. Hoeveel broeken, jassen, etc. heeft de hele klas bij elkaar?
- Wat vinden jullie van de aantallen? Veel of weinig?
- Denken jullie dat mensen vroeger meer of minder kleren hadden? Hoe komt dat?
- Hebben we al die kleren nodig? Waarom wel of niet?
Suggestie: Koppel een rekenopdracht aan de opdracht. Reken de gemiddelden uit en noteer het op het bord. Laat de leerlingen met de aantallen allerlei rekenopdrachten maken: staafdiagrammen, percentages, breuken.
Lievelingskledingstuk
Vorm groepjes. Laat de leerlingen per groepje zelf een voorzitter aanwijzen.
Iedere leerling vertelt iets aan de groep over zijn meegenomen kledingstuk, aan de hand van de volgende vragen:
- Wanneer draag je het kledingstuk?
- Hoe kom je aan het kledingstuk? Heb je het gekocht, gekregen?
- Waarom is het je lievelingskledingstuk?
- Waar is het van gemaakt, denk je?
- Bekijk het label in het kledingstuk. Uit welk land komt het?
- Wie zou het gemaakt hebben, denk je?
In goed overleg beslist het groepje over welk kledingstuk iets wordt verteld in de hele klas. Ieder groepje houdt een korte presentatie.
Recycle mode
Bekijk een fragment uit Jez Eaton's Trashion Show - Brighton Fashion Week 2010 (1:28 min. tot 2:59 min.). Zet het filmpje tussendoor eventueel op pauze.
Stel de volgende vragen:
- Wat voor materialen herken je?
- Zien de kleren er anders uit dan ‘gewone’ mode?
- Heb je iets gezien wat je zelf wel zou willen aantrekken? Zo ja, wat?
Verdiepingsopdrachten
Verantwoord?
Bespreek met de leerlingen de impact van de mode-industrie op het gebied van milieu en mensen.
Bekijk en bespreek een onderstaande filmpjes of maak een keuze:
Bespreek aan de hand van onderstaande vragen dat de mode-industrie één van de meest vervuilende industrieën ter wereld is.
- Wist je dit?
- Wat vind je ervan?
- Als je terugdenkt aan het aantal kledingstukken in je kast: is je mening veranderd?
Opdracht placemat
Gekoppeld aan het gesprek kunnen de leerlingen in groepjes van 4 een placematopdracht doen. Stel de volgende vraag: “Hoe zou je de kledingindustrie minder vervuilend kunnen maken?”
- De leerlingen schrijven hun antwoord op in een van de vakjes. Ze krijgen hiervoor 2 minuten.
- Iedere leerling licht zijn antwoord toe in 2 minuten.
- Elk groepje komt tot een gezamenlijk antwoord in het midden van de placemat. Ze krijgen hiervoor 1 minuut de tijd.
Bespreek met elkaar de resultaten.
Thuisopdracht: materiaal verzamelen voor de volgende opdracht
Verzamel met de leerlingen zoveel mogelijk soorten restmateriaal. Denk aan: restjes textiel, oude kleding, fietsbanden, plastic tasjes, kranten, karton, vuilniszakken, oude cd’s, verpakkingsmateriaal van dozen zoals bubbeltjesplastic, oude muntjes, stof van kapotte paraplu’s, etc.
Succescriterium |
Bespreek met de leerlingen de opdracht(en): welke onderwerpen gaan zij onderzoeken de komende les of tijd? Formuleer vanuit het filosofisch gesprek en/of de oriëntatie-opdracht, samen met de leerlingen, een succescriterium waaraan zij werken. Een voorbeeld van een succescriterium bij dit project kan zijn:
De leerling ontwerpt zijn eigen mode voor de toekomst die duurzaam en innovatief is.
|