25 juni 2020

Verfrissend en verrijkend voor vakleerkrachten

Basisschool De Voorsprong is een Leerkansen Profiel School (LKP). Dat betekent dat de leerlingen zes uur per week extra onderwijs krijgen van vakleerkrachten dans, drama en muziek. Sinds dit schooljaar werkt De Voorsprong met de Haagse Ladekasthet digitale lesmateriaal van Cultuuronderwijs op zijn Haags (COH). Soeshiel Sharma, interne cultuurcoördinator deelt in dit persoonlijke blog de eerste ervaringen van vakleerkrachten en leerlingen.

"Weten jullie nog, dat filmpje met die dansende sprookjesbeelden aan zee?" Nou en of de leerlingen zich dat nog herinneren! De video is het begin van het dansproject ‘Op naar het strand’, voor de groepen 1 en 2, onderdeel van Onze Stad uit de Ladekast van COH. De animatie maakte veel indruk, en toen onze dansdocente de kinderen er weken later naar vroeg wisten ze het nog precies. De sprookjesbeelden aan zee die tot leven komen en gaan dansen! Heel aanstekelijk. De kinderen bewogen en vlogen vanzelf mee.”

Iedereen weer scherp

“Op De Voorsprong zochten we naar een nieuwe, creatieve manier om iedereen weer op scherp te krijgen. Even van de automatische lespiloot af. Ik kende de Ladekast vanuit de pilots en ik was er meteen enthousiast over. De Ladekast zit boordevol cultuurlessen uit alle kunstdisciplines en voor alle groepen. Uit de vier overkoepelende thema’s kozen we om te beginnen Onze Stad, met projecten over Haagse architectuur, kunst en mode; daarna volgde het thema Identiteit. Voor we van start gingen kwam de cultuurcoach van CultuurSchakel bij ons op school langs en legde ze de projecten en het thema globaal uit. Met nadruk op globaal, want het leuke aan de projecten is dat er veel ruimte is voor eigen inbreng.”

Vakdocenten met bagage

“Het lesmateriaal uit de Ladekast is eigenlijk bedoeld voor alle leerkrachten, dus ook als je minder goed thuis bent in cultuur. De lessen zijn daarom vrij eenvoudig van opzet. Onze vakdocenten hebben al veel meer bagage in huis. Daarom hebben we ze alle vrijheid gegeven om hun eigen draai en diepere laag aan de lessen te geven. Dat wordt zeer gewaardeerd. De leerkrachten volgen zoveel mogelijk het creatieve proces, maar vullen de projecten op hun eigen manier aan. Zo is onze dansdocent Fleur Baak gewend om haar lessen heel actief in te vullen met veel beweging. Maar met het lesmateriaal uit de Ladekast doorloop je een aantal vaste stappen: informatie, introductie, oriëntatie, opdrachten en reflectie. Anders dan ze gewend is dus. Nog steeds speels, maar ook met een diepere laag. ‘Vernieuwend, verfrissend en verdiepend’, noemt Fleur het.”

Meer verdieping

“Vooral de reflectievragen zorgen voor meer verdieping. Daar nemen we uitgebreid de tijd voor. De vragen zijn filosofisch van aard. Hierdoor zijn leerlingen ook actiever bezig met taal en het verwoorden van emoties. Neem het begrip ‘bijzonder’. Wat maakt iemand bijzonder? Kun je dat leren? Dat levert heel verrassende antwoorden op. Ander voorbeeld: in het thema Identiteit zit een dansles rond het karakter van bekende figuren. Floddertje, Pipi Langkous, Dolfje Weerwolfje: welk karakter hebben ze? Wie is er stoer, heldhaftig of gemeen? Ben je zelf weleens heldhaftig geweest? Deze vragen maken hele persoonlijke verhalen los en er ontstaan bijzondere gesprekken met de kinderen. Daarna kun je die karakters goed uitbeelden en bijvoorbeeld in een opdracht voor dans, muziek of beeldende kunst verwerken.”

Aanrader

“Ik ben erg enthousiast over de Haagse Ladekast. Ik zou het scholen die op zoek zijn naar een geschikte methode voor kunst- en cultuuronderwijs zeker aanraden. Natuurlijk zijn er altijd punten ter verbetering. Soms is het woordgebruik voor de kinderen wel een uitdaging. In Identiteit zit bijvoorbeeld het dansproject Mijn lijf voor de groepen 1 en 2. De leerlingen worden zich hierin bewust van hun lichaam en wat je allemaal kunt doen met je handen en voeten. Toch blijkt ‘mijn lijf’ een moeilijk begrip. Of neem de opdracht voor de groepen 3 en 4 bij Literatuur om gedichten te schrijven. Dan blijkt dat rijmen voor veel kinderen soms nog net iets te moeilijk is.”  

Durf los te laten

“Onze ervaring met de Ladekast zegt vooral: kijk er met een open blik naar, speel er flexibel mee. Volg het creatieve proces! Het lesmateriaal is afwisselend en verrijkend en brengt jou en je leerlingen nieuwe inzichten. Verder kun je elk project zo beperkt of uitgebreid maken als je wilt. Door de coronacrisis en de sluiting van scholen hebben wij het tweede thema van dit jaar helaas moeten afbreken. Maar volgend jaar gaan we zeker door met Utopie en Verhalen!”

Soeshiel Sharma
Interne cultuurcoördinator - Basisschool De Voorsprong

Wil jij ook op een nieuwe, creatieve manier met kunstonderwijs omgaan en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem contact op met één van onze cultuurcoaches om te informeren naar de mogelijkheden voor een COH Expert bij jóu op school.