Thema ‘Identiteit’: Wie ben ik nou echt?
CultuurSchakel is op bezoek geweest bij Anouschka uit groep 7 van De Bonte Vlinder, een school voor speciaal basisonderwijs in Den Haag. Haar klas is begonnen met het thema ‘Identiteit’ van Cultuuronderwijs op zijn Haags (COH): een waar avontuur en een creatieve ontdekkingsreis naar jezelf en je talenten. Binnen dit thema is beeldende kunst de discipline waarmee de leerlingen aan de slag gaan en aan zichzelf én elkaar laten zien: wie ben ik nou echt?
‘Het allerleukste vind ik dat je zelf verzint hoe jouw kunstwerk eruit komt te zien’
Zelfportretten en tekeningen
Jezelf natekenen: niet de makkelijkste opdracht, maar misschien wel de meest authentieke. Tientallen zelfportretten en tekeningen pronken op de gang van de Bonte Vlinder. De één heeft blauw haar, de ander is een stripfiguur of een dier. Ook Anouschka werd samen met haar klas gestimuleerd na te denken over hoe ze zichzelf willen neerzetten. Wie ben ik wel? Wie ben ik niet? Wat vind ik leuk? Anouschka: ‘Wij hadden in de klas eerst een foto van onszelf gemaakt en daarna deze ingekleurd. Met een gekke haarkleur bijvoorbeeld of iets grappigs dat je erbij tekende. Je kon de tekening precies maken zoals jij dat cool vond, dus iedereen had uiteindelijk iets anders getekend. Dat vind ik wel mooi om te zien.’
Escher in het Paleis
Ook andere opdrachten en activiteiten vormden het thema ‘Identiteit’, zoals een graffiti-kunstwerk van je naam. ‘Deze opdracht vond ik het leukst, omdat je graffiti niet zo vaak doet’, aldus Anouschka. Daarnaast heeft de klas van Anouschka het museum Escher in het Paleis bezocht om meer over Escher en zijn kunstwerken te leren. Anouschka: ‘Ik vind het bijzonder dat Escher werkte met een houtblok waarop hij tekende, wat hij vervolgens uitsneed. Wij hebben nu drukkers, maar hij deed het afdrukken van de houtsnede op papier met inkt en een lepeltje. Dat vind ik knap.’ Geïnspireerd door Escher hebben de leerlingen in de klas ook soortgelijke kunstwerken gemaakt op kleurplaten. Anouschka: ‘Het kunstwerk van Escher dat mij het meest inspireerde, was diegene waar hij zijn kat heeft nagetekend. Het heeft zoveel details en het is gewoon mooi gemaakt.’
Cultuuronderwijs
‘Identiteit’ is het eerste thema uit de Haagse Ladekast waarmee basisschool de Bonte Vlinder aan de slag is gegaan. Maar als het aan juf Mariska ligt, is dit zeker niet de laatste. Ze heeft gemerkt dat cultuuronderwijs een zichtbaar effect heeft op de ontwikkeling, de expressie en het zelfvertrouwen van haar leerlingen. Werken met kunst en cultuur in de klas zorgt volgens haar voor nieuwe manieren van zien, denken en samenwerken. Ook Anouschka is enthousiast: ‘Kunst is gewoon leuk: je maakt allemaal dingen die je nog nooit eerder hebt gemaakt. Het allerleukste vind ik dat je kan maken wat je wil en zelf verzint hoe jouw kunstwerk eruit komt te zien. Niemand kan zeggen hoe het moet, want het is van jou, niet van hen’. Of de leerlingen tijdens het thema ‘Identiteit’ zichzelf beter hebben leren kennen? Anouschka antwoordt: ‘Ik heb vooral geleerd dat je jouw identiteit zélf moet verzinnen en niet door andere mensen moet laten bepalen. Want alleen jij weet wie jij bent, niemand anders. Ik heb ook geleerd meer de tijd te nemen voor de opdrachten. Meestal had ik ze al snel af, maar nu heb ik mezelf rustig gemaakt en de tijd genomen.’
Wil jij weten hoe het thema ‘Identiteit’ er voor verschillende klassen precies uitziet? Of ben je nieuwsgierig geworden naar de overige projecten van de Haagse Ladekast? Kijk hier voor meer informatie over COH.
Lees ook het vervolg op dit interview met Mariska Versteegh, leerkracht van Anouschka, over kunst en cultuur in het speciaal basisonderwijs.