5 februari 2018

Ik kan niet tekenen

We kennen ze allemaal wel: de kinderen (en volwassenen) die beweren dat ze niet kunnen tekenen.

Door de leerlingen, volgens het creatief proces, eerst te laten onderzoeken, vervolgens te laten uitvoeren en daarna te laten presenteren én te benadrukken dat niet wat ze maken, maar hoe ze het maken van belang is, krijgen de leerlingen meer vertrouwen in eigen kunnen met potlood op papier.

Het creatief proces: vijf stappen

Het werkt heel eenvoudig. Een standaard tekenopdracht verwerk je in de structuur van het creatief proces. Die structuur is als volgt:

  • Introductie
  • Oriëntatie
  • Onderzoek
  • Uitvoering
  • Presentatie

Je voegt dus, voor je standaardopdracht, een introductie-, oriëntatie- en onderzoeksfase toe. De standaardopdracht ‘plak’ je in de uitvoering. Na de uitvoering koppel je er ook nog een presentatie aan vast en klaar is kunst. Als je voorbeelden nodig denkt te hebben, bekijk dan de projectbeschrijvingen op de website van Cultuuronderwijs op zijn Haags.

Of je wel of niets van kunst weet, dat maakt geen verschil. Door jouw eigen zoekwoorden, in de afbeeldingenzoekmachine, te laten vergezellen door woorden als ‘kunst’, ‘beeldende kunst’, ‘tekenen’ etc. beland je vanzelf bij onnoemelijk veel voorbeelden die inspiratie bieden bij de door jou gekozen opdracht.

Tekenopdracht ‘ik kan niet tekenen, kijk maar’

In deze context zou een tekenopdracht ‘ik kan niet tekenen, kijk maar’ goed passen. De introductie kan dan bestaan uit een opdracht die klinkt als ‘zoek een afbeelding van een kunstwerk dat je lelijk vindt’. In de oriëntatie kan besproken worden wat lelijk is en wat niet. In het onderzoek maken de leerlingen oefenschetsjes voor hun, binnenkort te maken, lelijke tekeningen. Bij de uitvoering is niemand gespannen over of zijn of haar tekening wel mooi genoeg zal zijn. Want iedereen kan dan na afloop roepen "kijk, ik kan niet tekenen, goed hé?!" En als iemand die bewering weerlegt, dan is niemand daar verdrietig over.

Workshop ‘Het creatief proces’

Ga zelf aan de slag met het creatief proces en volg alleen of met collega’s de workshop ‘Het creatief proces’.