10 tips voor ledenwerving
Nieuwe leden werven kan een enorme uitdaging zijn. CultuurSchakel organiseerde daarom een workshopreeks met Team Sportservice Nederland en een vervolgworkshop met Samen Slim Deelnemers Werven en het KNMO.
Hoe werf je leden?
Een goede ledenwervingsactie bestaat uit een reeks van wervende, doelgerichte activiteiten. Kies daarbij de juiste doelgroep, een passende activiteit en promoot deze. Zorg dat je na de activiteit potentiële leden stap voor stap begeleidt naar het lidmaatschap en behoud leden, door aandacht te blijven geven. We geven je een aantal tips en opdrachten die je kunt doen.
De 10 belangrijkste tips
- Out of the box
Draai je ledenwerving om en bekijk wat een lid nodig heeft. - Gelijkgestemde
Laat je ook inspireren door andere verenigingen af en toe afwijken van de norm mag. Variëteit van andere verenigingen. Wissel kennis uit met andere verenigingen die hiervoor openstaan. - Kijk goed naar je eigen vereniging
Zet een interne discussies op, bespreek je wensen en de mogelijkheden binnen je eigen vereniging. - Maak een goed stappenplan
Benoem wat je wilt bereiken, wat de doelstelling is en geef richting. Focus daarbij op een structurele stapsgewijze aanpak en maak concrete plannen. Lees hier het stappenplan. - Wees creatief
Doe op uitvoerend niveau eens iets anders dan gebruikelijk en kijk op bestuurlijk niveau wie je in huis hebt en maak gebruik van de competenties van je leden. - Denk vanuit een potentieel lid
Wat kun je een nieuw lid bieden? - Denk na over je unique selling point(dat wat jou onderscheidend maakt)
Creëer een duidelijk profiel en laat zien wat jouw meerwaarde is en wat jou uniek maakt. - Zichtbaarheid
Zorg dat je zichtbaar bent op de juiste plekken en gebruik bijvoorbeeld een lokale krant als je weet dat je potentiële leden deze lezen. Zet social media in als je een online netwerk wilt opbouwen en je regie over je zichtbaarheid wilt behouden. - Evenementen
Organiseer evenementen, een open dag, een introducee dag etc. Zoek naar samenwerkingsmogelijkheden. - Wees creatief en actief!
Denk bijvoorbeeld aan interne werkgroepen of zet je leden in als ambassadeur van de vereniging.
Opdracht van Samen Slim Deelnemers werven
Tijdens de vervolgworkshop zijn vier stappen geformuleerd:
- Analyseer je eigen situatie
- Kies de doelgroep en levensfase van de doelgroep
- Bedenk een persona (een realistische omschrijving van een fictief potentieel lid)
- Bedenk nieuw aanbod of pas het huidige aanbod aan