Tips voor het geven van een pitch

Ga jij binnenkort een pitch geven? Bijvoorbeeld bij onze pitchbijeenkomst Geld voor je kunst!? Dan helpen wij jou graag op weg. Want wat is nou een goede pitch? En hoe bereid je je voor? Joep Bremmers van Shared Business heeft, in samenwerking met CultuurSchakel en PEP Den Haag, een pitchworkshop gegeven en deelt hier zijn belangrijkste tips zodat jij vol vertrouwen jouw idee kunt vertellen aan een publiek.

Goede structuur

Een goede pitch is logisch opgebouwd. Hieronder volgt een structuur die je daarvoor kunt aanhouden.

  1. Introductie: introduceer (bijv. met een vraag/stelling) en vertel in één zin waar je het over gaat hebben. Ga je pitchen tijdens een bijeenkomst van Geld voor je kunst!? Laat dan een (creatieve) preview zien, indien dat mogelijk is.
  2. Idee: vertel over je idee, het doel en met/voor wie je het doet.
  3. Plan: leg uit wat je gaat doen om je idee te realiseren.
  4. Impact en resultaat: welke impact wil je maken met jouw activiteit? Waarom is dit zo belangrijk voor jou en de doelgroep? Hoe wil je publiek bereiken? Wanneer ben jij tevreden met het resultaat?
  5. Samenvatting en oproep: vat samen (met twee sterke punten) en vraag om steun.
  6. Vragen beantwoorden: na je pitch bij Geld voor je kunst!, stelt de jury je nog enkele vragen.

creatieve preview, jouw pitch, vragen van de jury

Overtuigende pitch

Een overtuigende pitch kun je onderverdelen in drie elementen: logos, pathos en ethos. Oftewel: argumentatie, emoties en geloofwaardigheid. Een goede pitch moet makkelijk te begrijpen zijn. Zorg dus voor een logische redenering. Maak daarbij gebruik van argumenten en vertel wat je wilt bereiken (duidelijke doelen).

Argumentatie (logos) is dus belangrijk, maar het gaat vaak ook om de manier waarop je iets brengt (pathos). Een verhaal dat je met gevoel overbrengt, blijft beter hangen. Zeker als je een van meerdere pitchers bent op een bijeenkomst. Dit kan je doen door storytelling. Je vertelt dan een (persoonlijk) verhaal waarbij het publiek zich kan inleven. Denk bijvoorbeeld aan de reden waarom jij een bepaald project wil doen, jouw motivatie. Zo snapt het publiek gelijk waarom jij een pitch aan het houden bent.

Naast emoties, is het creëren van vertrouwen in jou (ethos) de belangrijkste factor om anderen te overtuigen. Presenteer jezelf dus als iemand die het project goed heeft doordacht en het goed kan uitvoeren. Ook helpt het als je aangeeft ervaring te hebben met het onderwerp van je project. Of als je dat niet hebt, dat je iemand erbij betrekt die het wel heeft.

Bovenstaande kun je ook bekijken in deze video van De Presenteerschool over Ethos, Pathos, Logos.

Accepteer marketing-cookies om deze video te bekijken.

Checklist

Hieronder vind je een handige checklist die je bij de hand kan houden om jouw pitch te oefenen.

Opkomst en contact bij aanvang:

  • Rust: stilstaan en rustig spreken
  • Zorg voor (oog-)contact, maar laat je concentratie en focus op je presentatie niet los

Contact met publiek gedurende de presentatie:

  • Maak oogcontact
  • Spreid contact onder de aanwezigen

Indeling:

  • Houd je aan de voorgenomen structuur

Inhoud:

  • Wat is jouw idee?
  • Wat is precies het doel van jouw idee?
  • Wie is jouw doelgroep?
  • Hoe zorg je ervoor dat Hagenaars aan jouw activiteit kunnen meedoen?
  • Welke impact wil je maken met jouw activiteit?
  • Waarom is dit zo belangrijk voor jou en de doelgroep?
  • Hoe wil je publiek bereiken?
  • Wanneer ben jij tevreden met het resultaat? (bijv.: 100 bezoekers, of 20 deelnemers, of een eindproduct?)

Non-verbale expressie:

  • Ruimtegebruik: zorg dat je stil staat. Beweeg alleen functioneel.
  • Houding: rustig en open
  • Mimiek: levendig
  • Gebaren: functioneel en verlevendigend

Stemgebruik:

  • Spreektempo: bewaar rust
  • Articuleer: spreek je woorden duidelijk en nauwkeurig uit
  • Intonatie: overdrijf niet, maar houd het levendig
  • Timing: benadruk belangrijke aspecten (je kernboodschap) in je pitch door de nadruk/klemtoon erop te leggen. En maak gebruik van hele korte stiltes tussen de woorden.

 

De informatie op deze pagina werd je aangeboden door Joep Bremmers van Shared Business. Shared Business is een platform voor innovatief en collectief ondernemen: zij stimuleren ondernemers en organisaties om hun krachten te bundelen en in te zetten voor veranderen, vernieuwen en verbeteren. Meer informatie kun je vinden op: sharedbusiness.nl