Korte opdracht: Kinderboekenweek 2023
Benodigdheden:
- A3-papier
- potloden
- kleurpotloden
- (zelf gemaakte) foto’s
- tijdschriften
- lijm
- attributen
Handig voor het digibord
Om het toepassen van het lesmateriaal wat makkelijker te maken, hebben we speciaal voor deze opdracht een PowerPoint gemaakt. Download PowerPoint
1. Bespreek met de leerlingen dat ze een betekenisvolle portretfoto van zichzelf gaan maken waarin ze hun eigen verhaal vertellen: wie ze zijn en wat hun achtergrond en thuissituatie is.
Bekijk en bespreek het werk van:
- De Fotoserie KROSI van fotograaf Marwan Magroun. Hij heeft een portrettenfotoserie van jongeren in Rotterdam die met hun kledij een mix aan culturen laten zien, die hun identiteit vormen.
- Wat zie je?
- Zit er een verhaal achter, denk je?
- Welk verhaal zie jij? Vertel.
2. De leerlingen maken een moodboard of visionboard over zichzelf en hun thuissituatie.
- Welk beeld wil je van jezelf laten zien?
- Wat is het verhaal dat je over jezelf wilt vertellen?
- Wat is er bijzonder bij jullie thuis?
Iedereen heeft vele kanten die bij hem/haar passen: dingen waar je van houdt, die je graag doet, eet, maakt, speelt, kookt en schrijft.
- De leerlingen gaan vanuit hun thuissituatie een onderwerp of verhaal kiezen en visualiseren.
Bijvoorbeeld:
- Bij jou thuis wordt veel muziek gemaakt.
- Welke muziek?
- Met welke instrumenten?
- Waar ben je, hoe ziet je omgeving eruit, wat heb je aan?
- Wie doen er allemaal mee?
3. In tweetallen gaan de leerlingen bespreken welk beeld ze willen maken van zichzelf. Geef onderstaande vragen mee:
- Welk thema wil je gebruiken?
- Wat wil je van jezelf laten zien?
- Wat vind jij belangrijk of leuk?
- Welke handeling of houding past daarbij?
- Welke emotie wil je laten zien?
- Wat voor kleuren passen daarbij?
- Hoe ben je gekleed?
- Waar ben je?
- Welke attributen heb je nodig?
- Doen er familieleden of vrienden mee?
4. Op een groot vel papier maken de leerlingen een moodboard in de vorm van een collage, met foto’s, tekeningen en tekst die de sfeer bij hen thuis weergeven. Ze werken hierbij samen en leren hoe ze een bepaald sfeerbeeld kunnen maken in de vorm van een moodboard. Beeldaspecten zoals licht, compositie en kleur zijn onderdeel van de opdracht.
5. De leerlingen gaan een selfmade selfie
- Vorm tweetallen.
- Aan de hand van het moodboard gaan de tweetallen hun ‘selfie’ vormgeven en fotograferen.
- Ze gaan hun selfie straks plaatsen in hun moodboard.
- Ze verzamelen foto’s, voorwerpen en kleding die ze nodig hebben.
- Zorg voor een plek met voldoende ruimte .
- Om de beurt maken ze foto’s van elkaar in verschillende houdingen. Ze houden daarbij rekening met de compositie; hoe zetten ze zichzelf straks in het beeld op hun moodboard. Bijvoorbeeld in het midden of aan de zijkant, liggend, zittend of staand.
6. Stel samen met de leerlingen een tentoonstelling samen.
- Laat de leerlingen vertellen over wat ze zien, herkennen ze een verhaal?
- Klopt dit verhaal met wat de makers wilden vertellen?
- Wat komt over, wat niet?
Of bundel de gekozen foto’s en maak een alternatief ‘smoelenboek’.